Furore betrokken bij Epic-implementatie voor Insel Gruppe in Zwitserland

In Nederland is Furore Conclusion al jaren dé ICT-kenner in de gezondheidszorg, maar ook buiten de grens wordt er aan de weg getimmerd. De Insel Gruppe in de Zwitserse bondsstad Bern heeft Furore in 2021 ingeschakeld voor een implementatie van Epic, waarvan de livegang gepland staat voor maart 2024. Accountmanager Richard Hopmans, die binnen de implementatie de rol van programmamanager vervult, vertelt wat er komt kijken bij zo’n groot project. ‘We krijgen door de grote hoeveelheid collega's binnen deze implementatie echt de mogelijkheid op allerlei gebieden het positieve verschil te maken.'

4 december 2023   |   Nieuws   |   Door: Furore Conclusion

Deel

Furore Conclusion KISS team livegang Insel Gruppe

‘In 2021 ben ik in contact gekomen met mensen van de Insel Gruppe,’ vertelt Richard. ‘Ze vroegen toen of ik in de rol van adviseur met hen mee wilde denken over de mogelijkheden rond Epic. Van het een kwam algauw het ander, en inmiddels is hun initiële vraag uitgegroeid tot een implementatieproject waarbij nu meer dan veertig directe en indirecte collega's betrokken zijn. Dat is het grootste aantal Epic-experts waarmee we ooit samen een  implementatietraject hebben gedaan, dus dat is best bijzonder.’

Medewerkers van over de hele wereld

Richard legt uit dat de Insel Gruppe verplicht werd om een aanbesteding uit te schrijven. ‘Die wonnen wij, samen met twee andere bedrijven, en vanuit Furore zit nu het grootste gedeelte van het Epic-team op dit project. Daarnaast werken we met een handvol zzp’ers, en ik heb ook nog een samenwerkingsverband opgezet met een Amerikaanse en een Britse organisatie. Via deze constructie werken we nu samen met mensen die op afstand hun bijdrage leveren. We werken dus van over de hele wereld aan dit project. Zo hebben we consultants in de VS, maar ook vanuit Finland, Zweden, Duitsland en Polen wordt er ingelogd.’  

Op de vraag of dat niet ingewikkeld is, zoveel talen en tijdzones, knikt Richard bevestigend. ‘Natuurlijk is het een uitdaging om dat allemaal te stroomlijnen. Maar het is vooral heel leuk om eens in een andere cultuur en organisatievorm te werken. De financiering is anders, de facturering is anders, de taal is anders… En tegelijkertijd: uiteindelijk is een ziekenhuis natuurlijk gewoon een ziekenhuis. Of je nu een hartprobleem hebt in het Nederlands of in het Duits, de diagnose en behandeling zijn als het goed is gelijk.’

Dat krijg je voor elkaar aan de hand van pragmatisme en realisme, en daar hebben we bij Furore heel veel van in huis.

Richard Hopmans, accountmanager Furore Conclusion
Pragmatisme en realisme

Toch ligt het op het eerste gezicht niet heel erg voor de hand: een Zwitsers ziekenhuis dat een Nederlands IT-bedrijf inhuurt voor een EPD-implementatie in een vreemde taal. Richard stelt dat dat een kwestie van aanbod is: ‘In Zwitserland is er geen enkel bedrijf dat te vergelijken is met Furore. Bovendien is er bij een implementatie op deze schaal vaak een mismatch tussen ambitie en competentie: de ambitie moet omlaag en de competentie moet omhoog. Dat krijg je voor elkaar aan de hand van pragmatisme en realisme, en daar hebben we bij Furore heel veel van in huis. We voeren gesprekken, verkleinen de scope regelmatig, en helpen medewerkers elke dag om de juiste keuzes te maken.’

Prioriteiten stellen

Die ‘juiste keuzes’ gaan volgens Richard vooral over prioriteiten stellen. ‘In het oude systeem zaten veel data die allemaal gemigreerd moesten worden naar het nieuwe systeem, en het landschap van externe applicaties was ook heel groot, waardoor er veel integratiewerk bij het project kwam kijken. De Insel Gruppe had daar nog niet zoveel ervaring mee, en na een paar maanden kwamen ze tot de conclusie dat ze ondersteuning nodig hadden.’ 

Op dat punt kwam Furore in beeld en konden de consultants hun expertise delen. ‘Niet alleen op het technische vlak, maar ook qua planning en prioriteiten. Het is heel waardevol als iemand binnen zo’n groot project kan zeggen: 'Joh, hier hoef je je nu nog niet druk om te maken. Dit komt over drie maanden pas aan bod.'

Furore Conclusion collega's Alaya en Richard bij een workshop
Uitdagingen van remote werken

Gemiddeld gaan de Furorianen eens in de zes weken naar Bern. ‘Het is een mooie stad, de binnenstad staat zelfs op de Werelderfgoedlijst, dus dat is absoluut geen straf,’ lacht Richard. ‘Maar het is vooral fijn om dan weer even in het echt te kunnen samenwerken. Dat gaat nu eenmaal makkelijker als je naast elkaar zit, ook over de teams heen.’

Richard zegt dat hij het fantastisch vindt dat het grootste deel van dit project remote kan, maar dat remote werken ook een keerzijde heeft: ‘We hebben veel minder direct contact met de eindgebruikers. Die taak ligt nu bijna volledig bij het team van de Insel Gruppe. Zij halen de informatie op en zorgen dat er beslissingen genomen worden, en vervolgens verwerkt iemand van ons die beslissingen in het systeem. Dat is niet altijd even handig, al helemaal niet als het systeem in het Duits is. Maar aan de andere kant: zonder onze hulp was dit project niet geweest waar het nu is, dus het is vooral aan onze zijde een kwestie van verwachtingen bijstellen.’

Impact maken

Op de vraag of Richard trots is op dit project, begint hij direct te knikken. ‘Ja, heel trots zelfs. We doen belangrijk werk dat dicht bij de inhoud blijft, en als dat dan op deze schaal lukt, zowel qua aantal medewerkers als qua inhoud, dan vind ik dat wel heel bijzonder.’

Hij gaat verder: ‘Als je Furore inhuurt, krijg je mensen die er echt voor gaan. We willen allemaal graag impact maken en hebben passie voor wat we doen binnen de ZorgICT. We lossen misschien geen wereldproblemen op, maar op ons niveau helpen we wel mee om de zorg in binnen- en buitenland beter, efficiënter, sneller, goedkoper en slimmer te maken. En dat verveelt nooit. En Epic breidt de markt in Europa steeds verder uit; we staan, samen met onze partners, klaar om onze Epic-expertise in te zetten in al die mooie projecten.’