EPD Ontwikkeltrajecten voor ervaren functioneel beheerders in de zorg: 'Maximaal opleiden in de tijd die je nodig hebt'

Zelfs de meest ervaren functioneel beheerders kunnen baat hebben bij een persoonlijk ontwikkeltraject. Furore-consultants Nils Plomp en Torben Vrielink trainen beheerders die hun kennis willen verdiepen, hun expertise willen verbreden of simpelweg behoefte hebben aan een sparringpartner: ‘Met de expertise van ons team van consultants hebben we altijd een antwoord.   

12 september 2024   |   Nieuws   |   Door: Furore Conclusion

Deel

EPD Ontwikkeltraject Furore Conclusion

Sinds eind vorig jaar verzorgt Furore persoonlijke ontwikkeltrajecten voor functioneel beheerders in de zorg. Een logische uitbreiding van de diensten binnen Furore stelt Torben: ‘Het is in feite een mengvorm van onze workshops en consultancy. Als we tijdens projecten bij onze klanten komen, dragen we naast onze uitvoerende taken altijd kennis over aan de beheerders binnen het ziekenhuis. Het enige verschil is dat we dat nu een-op-een doen, op maat, in interactieve sessies waarbij kennisoverdracht het enige doel is.’ 

Flexibele maatwerkaanpak

De opzet van het ontwikkeltraject is simpel: de beheerder krijgt gedurende meerdere maanden, om de week twee uur een-op-een-begeleiding via Teams. Hij of zij speelt zelf een actieve rol bij het bepalen van de inhoud, en onderweg is er ook altijd ruimte om daar indien nodig weer van af te wijken. Torben: ‘We gaan waar de sessie ons brengt: samen meldingen oppakken, voorbereide vragen beantwoorden, samen door het EPD klikken om een heel proces te volgen en te kijken hoe dat ingericht is… Maar net waar de beheerder behoefte aan heeft.’  

 

Door die flexibele maatwerkaanpak zijn de ontwikkeltrajecten geschikt voor zowel starters als ervaren beheerders die hun kennis willen verdiepen – hoewel die wel elk om een eigen benadering vragen. ‘Voor een starter is alles natuurlijk nieuw,’ legt Nils uit, ‘dus die laten we vooral kennismaken met het systeem en leren we nadenken over wat er gebeurt als er meldingen binnenkomen. Bij ervaren beheerders zien we vaak dat ze dat ze nog niet op de hoogte zijn van bepaalde vernieuwingen die hun werk kunnen vergemakkelijken. Ook daar kunnen we goed bij helpen: als consultants werken we aan allerlei projecten op verschillende locaties, waardoor we altijd snel op de hoogte zijn van updates en veranderingen. Die actuele kennis geven we tijdens een ontwikkeltraject graag door.’ 

Modules eigen maken

Het feit dat Furorianen op zoveel verschillende zorglocaties werken, vertaalt zich ook in een ander voordeel voor deelnemende beheerders. Nils: ‘Het komt best vaak voor dat een beheerder al een paar jaar ervaring heeft met bepaalde modules en dan intern een switch maakt om met nieuwe modules te gaan werken. Omdat wij zelf ook vaak in die situatie zitten, bijvoorbeeld als we aan een nieuw project beginnen en dan ook in korte tijd een module moeten leren kennen, kunnen we daar goed bij ondersteunen. Wij weten als geen ander hoe je je een module zo snel mogelijk eigen maakt.’  

Ruimte voor verdieping

In het traject is ook ruimschoots aandacht voor het probleemoplossend vermogen – een belangrijke vaardigheid voor functioneel beheerders. Om die vaardigheid actief te blijven ontwikkelen, stellen de trainers tijdens het traject voortdurend vragen, legt Nils uit. ‘Denk: hoe zou je dit het beste kunnen aanpakken? Wie kun je hier het beste bij betrekken? Wanneer neem je contact op met de softwareleverancier, en hoe stel je die dan een vraag? Hoe zorg je ervoor dat je het antwoord krijgt wat je zoekt?’  

Met de expertise van ons team van consultants hebben we altijd een antwoord.

Torben Vrielink

Altijd een antwoord

Natuurlijk komt het ook weleens voor dat Torben en Nils het antwoord op een vraag niet weten. Vooral in ontwikkeltrajecten met ervaren beheerders, die de software minstens zo goed kennen als zij, is dat bijna onvermijdelijk – maar zeker niet onoverkomelijk. ‘In de meeste ontwikkeltrajecten werken we met twee trainers,’ vertelt Torben, ‘en als die twee trainers het samen ook niet weten, zetten we er een derde of vierde trainer bij die wél ervaring heeft met dat onderwerp. Met de expertise van ons team van consultants hebben we altijd een antwoord.’ 

 

Negen van de tien keer kunnen de trainers wél gewoon uit hun eigen kennis putten, ook bij de ervaren beheerders. Nils: ‘Mensen met werkervaring weten vaak al goed wat hun zwakke plekken zijn, en dan kan het heel waardevol zijn als we laten zien hoe wíj dingen aanvliegen. Soms moet je immers gewoon even samen terug naar start, het patroon doorbreken en analyseren wat er precies fout gaat. Dat kan best lastig zijn als je iemand tegenover je hebt zitten die dit werk al veel langer doet dan jij – daarvoor moet je als trainer stevig in je schoenen staan. Maar tegelijkertijd zit daar natuurlijk ook de meeste winst

Naar volle tevredenheid

Inmiddels zijn er meerdere ontwikkeltrajecten afgerond, naar volle tevredenheid van zowel de trainers als de deelnemende beheerders. Nils: ‘Bij één van mijn trajecten was de beheerder aan het begin best twijfelachtig in haar werk, maar aan het einde juist heel positief: ze gaf aan dat ze genoeg tools en informatie had om zelf problemen op te gaan lossen én haar collega’s daarin mee te nemen. Ik vind het heel bijzonder om iemand zo in zijn of haar rol te zien groeien, en we kijken er als trainers echt naar uit om die ervaring de komende tijd aan nog veel meer beheerders mee te geven. 

Furore collega Torben Vrielink
EPD Ontwikkeltraject Furore Conclusion
Furore collega Nils Plomp