In één oogopslag
Om te illustreren waarom de nieuwe kubussen zo’n verbetering zijn, legt Steyn uit dat er in de oude situatie meerdere personele kubussen waren: personele bezetting, personele lasten en personeelsverzuim. ‘Daar hebben we nu één geïntegreerd product van gemaakt,’ gaat hij verder, ‘en daardoor kunnen medewerkers nu bijvoorbeeld zelf in Excel analyses maken met personeelsdata.
In de oude situatie was dat een stuk moeilijker. Steyn: ‘Je moest eerst een de ene kubus openen, dan de andere, en vervolgens moest je ze handmatig vergelijken. Nu kun je de data gewoon bij elkaar slepen in Excel en zie je in één oogopslag wat er aan de hand is.’
Coronadashboard
In sommige gevallen volgt na de kubus een dashboard met visualisatie. Dat is Martina’s pakkie-an. ‘Een van de dashboards waaraan ik in het LUMC heb meegewerkt is het coronadashboard,’ vertelt ze. ‘Een lastige klus, want het moest binnen twee weken af, terwijl het bouwen van een dashboard normaal meer tijd kost. Bovendien moest het ook meteen goed zijn, want in een crisissituatie is het geen optie dat je niet weet hoeveel bedden er beschikbaar zijn. Dat kán gewoon niet.’
Gelukkig gaat Martina een uitdaging niet uit de weg. ‘Het was aan het begin van de coronatijd, dus we moesten schakelen met mensen die het ineens ook heel druk hadden – maar ik merkte dat iedereen heel betrokken was. Ze begrepen waarom het snel moest en maakten er daarom toch graag wat tijd voor vrij.’
Allemaal dezelfde waarheid
Naast de personeelskubussen en het coronadashboard werkten Martina en Steyn ook aan de kwartaalrapportage: een bundeling van financiële, operationele, kwaliteits- en personeelsrapporten waar het ziekenhuis het beleid mede op baseert. Martina: ‘Wat daarvoor belangrijk was, is dat we alle meetwaarden hebben afgestemd met de beleidsvoerders. Daardoor werkt iedere afdeling nu vanuit dezelfde basis, en heeft iedereen dezelfde waarheid.’