Lily Heijnen, Programmadirecteur Nieuw EPD: “Enerzijds biedt het EPD op elk gewenst moment inzicht in het behandelproces en anderzijds faciliteert het de samenwerking tussen patiënt en professional. We willen patiënten zelf meer de regie over hun zorgproces geven. Daar komt bij dat Epic verregaande mogelijkheden biedt om nog beter te communiceren met patiënten. Denk hierbij aan een integraal patiëntenportaal en het e-consult.”
De gestructureerde manier van werken binnen een EPD past niet alleen binnen landelijke ontwikkelingen, maar ook bij de visie van het UMCG. Zo biedt het gestructureerd vastleggen van informatie de basis voor rapportages, analyses en externe verantwoording.
De opzet van een nieuw datawarehouse, waarin de bestaande informatiestromen vervangen worden door informatiestromen uit Epic, draagt ook bij aan het verbeteren van de structuur. Het bestaande datawarehouse was vooral gericht op de bedrijfsvoering en minder op research. In het nieuwe datawarehouse is het verbeteren van onderzoeksmogelijkheden meegenomen. Zo is de wijze van registratie van met name medische gegevens meer gestructureerd en gestandaardiseerd.
Daarnaast is de Business intelligence-architectuur goed onder de loep genomen en samen met verantwoordelijken van Informatiemanagement, Business intelligence en Research gekeken het UMC naar toe wil. Heijnen: “Furore Conclusion heeft ons onder andere geholpen met het uitdenken van de architectuur en hoe deze op te bouwen. We hebben veel gehad aan de ervaring die Furore Conclusion heeft opgedaan bij vergelijkbare trajecten bij onder andere UMC Utrecht, AMC en VUmc.”