Furore Conclusion ziet een oplossing in de vorm van een flexibele schil van Furore Conclusion-medewerkers die op afstand beheer tegen een aantrekkelijke vaste prijs uitvoeren, ofwel Beheer as a Service. Hoe dit zich het best vertaalt naar nieuwe, effectieve dienstverlening voor ziekenhuizen, wordt het best duidelijk in de praktijk. Medisch Spectrum Twente (MST), die vorig jaar de implementatie van het HiX-EPD afrondde en een deel van de beheerwerkzaamheden wilde uitbesteden, had wel oren naar een pilot. Deze startte in april en gaat volgens Bob Fenneman (MST) en Floris Lamers (Furore Conclusion) verder dan het op peil brengen van capaciteit.
Bob Fenneman is manager Functioneel beheer bij MST en heeft een duidelijke visie over hoe de MST-beheerteams zouden moeten werken: ”Ziekenhuizen huren consultants in voor projecten of implementaties. Deze vertrekken na de livegang, en nemen hun kennis weer mee. Tijdens de nazorg blijken de interne beheermedewerkers onvoldoende uitgerust om de meldingen en verstoringen adequaat op te vangen. Het beheer kost veel tijd en daardoor is er onvoldoende ruimte om te werken aan optimalisaties of innovaties. Het blokkeert hun eigen ontwikkeling en dat maakt hen eerder geneigd te vertrekken.
Bij MST willen we dat voorkomen, door juist de reguliere beheerwerkzaamheden uit te besteden en zo te investeren in onze eigen beheerders.” Bob zocht een externe flexibele schil van beheerders die naast ondersteuning bij de meldingen ook vakanties opvangen, of extra inzet kunnen leveren bij het uitvoeren van updates. “Niet in de vorm van consultants op uur-/factuurbasis die tijdelijk bij ons op de beheerafdeling werken, maar als een beheerteam op afstand, tegen een vast aantrekkelijk tarief. Furore Conclusion begreep dat concept. Bij hen voelde ik ook het commitment om dit te gaan proberen.”
Snelle start
Furore’s Floris Lamers is om meerdere redenen enthousiast over de pilot, die loopt tot eind 2022: “We hadden al langer het idee voor het aanbieden van een flexibele schil voor functioneel beheer op afstand, tegen een abonnementsprijs. Voor onze opdrachtgevers is het een antwoord op het veelgehoorde capaciteitsprobleem en voor ons een uitgelezen kans om nieuwe medewerkers snel op te leiden in het speelveld van de zorg.
Het beheerteam bestaat nu uit zes medewerkers, zowel seniors, mediors, als juniors, die vanuit een ‘beheerkamer’ bij ons op kantoor meldingen van gebruikers van het HiX-EPD van MST afhandelen. Daarbij leren de juniors en mediors van de seniors, en van elkaar. Zo borgen we de uitgebreide EPD-kennis binnen onze organisatie en bieden we nieuwkomers een snelle leerzame start van hun loopbaan bij Furore Conclusion. Het doel van de pilot is om BaaS door te ontwikkelen tot een standaard effectieve dienstverlening die Furore Conclusion vanaf 2023 ook aanbiedt aan andere ziekenhuizen, tegen een vaste afgesproken prijs per eenheid of periode.”