Interactieve HiX-workshops in Medisch Spectrum Twente ‘Het maakt ons werk makkelijker.’

Furore Conclusion ondersteunt ziekenhuizen bij implementaties, projecten en functioneel beheer van het EPD, en daarbij staat kennisoverdracht hoog in het vaandel. Veel ziekenhuizen kennen de HiX-workshops van Furore Conclusion – perfect als kennisinjectie in het functioneel beheer, of om de neuzen van (nieuwe) beheerders dezelfde kant op te krijgen. In Medisch Spectrum Twente is deze zomer een workshopreeks van start gegaan. De workshops zijn voor HiX 6.3 compleet vernieuwd. Functioneel beheerder Laura deelt haar ervaringen.

Klant

Medisch Spectrum Twente MST

Logo MST

Markt

Zorg

Publicatiedatum

8 november 2022

MST Medisch Spectrum Twente sfeerbeeld Furore.

Vorig jaar heeft Furore Conclusion Medisch Spectrum Twente (MST) ondersteund bij de implementatie van de laatste versie van het HiX EPD. Toen na de livegang de behoefte aan verdieping groeide, wilde hoofd ICT Bob Fenneman investeren in zijn beheerteam. En inderdaad: Furore Conclusion bleek ook voor de kennisoverdracht een goede match. 

Dezelfde basiskennis

‘We willen graag dat alle collega’s dezelfde basiskennis hebben,’ legt functioneel beheerder Laura uit, ‘maar dat is op dit moment nog niet zo. Ik zit zelf bij het medisch dossier, dus ik weet veel van het consult en vragenlijsten, maar over het verpleegkundig dossier of autorisaties weet ik nog niet genoeg. Daar willen we met behulp van Furore Conclusion verandering in brengen.’

De workshops zijn heel laagdrempelig en casual. Ze passen de inhoud echt aan op wie ze voor zich hebben.

Laura, Functioneel beheerder bij MST
Positieve reacties

Om de functioneel beheerders van MST allemaal op hetzelfde niveau te brengen, koos Furore Conclusion voor een reeks van 7 workshops die toegespitst is op HiX-modules en onderwerpen die relevant zijn voor beheer binnen de standaard content.

Sascha Korzec, die vanuit Furore Conclusion betrokken is bij de workshops: ‘Intern wordt het ook wel de HiX Academy genoemd.’ Op het moment van schrijven zijn de workshops nog in volle gang, de eerste reacties zijn positief. Laura: ‘De trainers zijn allemaal jonge, enthousiaste mensen die echt willen helpen. Ze vinden hun werk duidelijk leuk, en daardoor zijn de workshops heel laagdrempelig en casual. De setting is informeel en de trainers vragen voortdurend hoe bepaalde dingen bij ons gaan. Ze passen de inhoud dus echt aan op wie ze voor zich hebben. Dat is veel fijner dan iemand die heel strak komt vertellen hoe het moet.’

Interactie op gang brengen

Sascha benadrukt hoe belangrijk die interactie is. ‘Voor dit werk geldt dat je leert door het te doen, en dat je het beter gaat begrijpen door het erover te hebben, oefeningen te maken en die weer te bespreken. Daarom is het zonde om als trainer een eenzijdig verhaal te houden – we brengen veel liever de interactie op gang om het onderwerp tot leven te brengen. Een van onze meest ervaren trainers zegt altijd: “Als ik met m’n armen over elkaar voor de groep sta en de beheerders zijn met elkaar aan het discussiëren over de inhoud, heb ik mijn doel bereikt.”’

Onze aanpak is niet standaard. We vinden het leuk om ook onverwachte tips te geven.

Sascha Korzec

Coördinator workshops

Furore collega Sascha Korzec
Geen standaardverhaal

Met een brede beheerdersgroep is het natuurlijk onvermijdelijk dat sommige deelnemers al vertrouwd zijn met bepaalde onderdelen. ‘Maar opfrissen kan nooit kwaad,’ zegt Laura, ‘en op de een of andere manier lukt het de trainers altijd om iedereen iets nieuws te leren.’ 
‘Onze aanpak is niet standaard. We vinden het leuk om ook onverwachte tips te geven,’ licht Sascha toe. ‘We doen als consultants natuurlijk veel praktijkervaring op in allerlei ziekenhuizen en weten daardoor inmiddels heel goed waar een functioneel beheerder mee geholpen is. En soms zijn het juist de kleine dingen die van grote meerwaarde zijn, bijvoorbeeld hoe je een beheerfunctionaliteit of bepaalde schermconfiguraties instelt. Met dat soort tips kunnen de deelnemers hun werk veel efficiënter gaan inrichten.’

Meer begrip

Laura geeft aan dat ze het fijn vindt dat zij en haar collega’s door de workshops beter van elkaar weten waar ze mee bezig zijn. De neuzen staan dezelfde kant op. ‘Daardoor krijgen we meer begrip voor elkaar, en het maakt ons werk op den duur denk ik ook makkelijker. Als we een complexe melding krijgen die verschillende teams raakt, kunnen we beter inschatten welk onderdeel we zelf kunnen doen en waar we hulp bij nodig hebben.’
‘We hopen ook dat deze workshopreeks ervoor zorgt dat collega’s in een beheerorganisatie elkaar meer gaan opzoeken,’ vult Sascha aan, waarop Laura knikt. ‘Daar willen we inderdaad graag naartoe. En ik denk dat de workshops daar echt aan bijdragen.’

Furore’s workshops die voor HiX 6.3 vernieuwd zijn

Naast onderstaande workshops zijn ook de workshops Autorisaties, Standaard content en Klinisch proces volledig vernieuwd voor HiX 6.3.

Icon 1

Consult 2.0

Optimaal beheer van, lessons learned elders

Icon 2

EPD

Dossier Werksettings, Vragenlijsten, Document

Icon 3

Ordercommunicatie

Een workflow goed kunnen lezen

Icon 4

Poliklinisch proces

Agenda, Resourceplanning, MDO