Het contact tussen de gebruikers en het applicatieteam was heel goed. Sabrina: “Ons IT-team was inmiddels goed bekend met Epic. We wisten hoe belangrijk het is om eerst met elkaar goed de processen van de eindgebruiker te begrijpen en in kaart te brengen. Jan: “Ook al komen we als eindgebruikers en bouwers uit verschillende werelden, we bleken elkaars (technische) taal te spreken, en daardoor konden we de wensen vanaf de werkvloer vertalen naar ICT-begrippen. We hebben de uitgebreide voorbereidingsperiode van een jaar ook bewust gebruikt om werkprocessen te verbeteren, bijvoorbeeld door dubbele handelingen uit het proces te halen.”
Online samenwerken
Het project startte maart 2020, aan het begin van de eerste coronagolf. Sabrina: “Corona heeft het proces niet echt nadelig beïnvloed. Wel moesten we in het begin wennen aan de online besprekingen, en handigheid krijgen in het beeldbellen. Het duurde ook even voor al die faciliteiten op orde waren. Bij echt belangrijke onderdelen kwam het team op gepaste afstand bij elkaar.” Anne-Sophie: “Op locatie kun je sneller schakelen, en nu moesten we wat meer plannen omdat je bij vragen niet even langs de afdeling kunt lopen.
Ook de gebruikerstrainingen vonden plaats op afstand, want die vielen precies in een periode van lockdown. Jan: “Evengoed wisten de collega’s zich de nieuwe modules snel eigen te maken.” Sabrina: ”Een van de cardiologen die betrokken was bij de bouw werd ook aanspreekpunt op de werkvloer voor vragen van collega’s. Als hij er niet uitkwam, zocht hij contact met ons en losten we het samen op. Dat werkte heel goed.”
Kwaliteitsregistraties
Terugkijkend op de implementatie is Jan tevreden met hetgeen dat bereikt is met elkaar. Ook de inrichting van de kwaliteitsregistraties is verbeterd. “Ik weet van andere ziekenhuizen dat zij daarmee problemen hadden, maar wij zijn eigenlijk naadloos van het oude naar het nieuwe systeem overgegaan. We hebben naast de verplichte ook de interne kwaliteitschecks kunnen meenemen, en daarmee is de compleetheid van data goed geborgd. Ook het daadwerkelijk aanleveren van data aan kwaliteitsregisters gaat sneller dan voorheen."
Sabrina en Jan hebben de expertise van Anne-Sophie op dit gebied goed kunnen inzetten. Jan: “Wij wisten dat haar inzet bij de Cupid-implementatie in het UMCG heel waardevol was, en daarom hebben wij haar er bewust bij gevraagd. Bovendien spreekt zij onze taal en vindt ze snel aansluiting met het gebruikersveld. Sabrina: “Anne-Sophie is 100% onderdeel van ons team geweest, een volwaardige collega dus.”