Nieuw station, nieuwe informatieroute
Het vernieuwen van het station is van invloed op de looproute van de reiziger en dus op de informatievoorziening. Conclusion ForeyeT plaatst de borden met reizigersinformatie , ofwel Infoplusborden, zo dat de reiziger op het juiste moment de gewenste informatie kan zien. Daarom zullen we op station Assen meerdere borden verplaatsen. Ook is er een aanvulling van borden nodig. Natuurlijk zorgen we ervoor dat de huidige borden vernieuwd worden zodat deze mooi bij het nieuwe station passen.
Toegankelijkheid
Met een nieuwe toegang via een tunnel aan de oostkant, bredere trappen en een lift is het station beter bereikbaar voor de reiziger. Perron 1 is voortaan ook toegankelijk voor intercity’s doordat het langer en breder is gemaakt. Verder komt er onder het station een ruime nieuwe fietsenstalling.
Spoor
In het sporenplan bij station Assen is het een en ander gewijzigd. Er is zo minder kans op storingen omdat er minder wissels zijn. Daarnaast kan de pendeltrein voortaan keren in Assen. Deze trein rijdt tijdens de spits tussen Groningen en Assen. De overige wissels en het spoor worden vernieuwd.
Planning
We verwachten eind mei klaar te zijn met alle werkzaamheden. De werkzaamheden aan het spoor zijn in 2017 afgerond. Het werk aan het stationsgebied in Assen loopt door in 2018.