Fysiek op afstand, online één klantteam: samenwerken met collega’s over de grens

Sinds juli dit jaar bestaat het team van Conclusion Enablement uit een mix van Nederlandse en Portugese collega’s. Door OneShore – de capaciteitsuitbreiding van Conclusion over de grens – wordt samenwerken over landsgrenzen heen realiteit. De techniek van vandaag zorgen ervoor dat fysieke afstanden niet meer zijn wat ze vroeger waren. Maar hoe is het om samen te werken met nieuwe collega’s uit een ander land? Hoe zet je hierin de eerste stappen en wat betekent dit voor klanten? Nu er een aantal OneShore-collega’s ‘geland’ zijn, is het tijd om een eerste balans op te maken.

27 september 2024   |   Blog   |   Door: Conclusion Enablement

Deel

OneShore: kennis en expertise over de grens

Eerst nog wat meer over OneShore. Waarom heeft Conclusion besloten om haar capaciteit uit te breiden over de grens? Conclusion ziet dat de markt verandert door globalisering en technologische ontwikkelingen. Hierdoor wordt digitaal transformeren steeds belangrijker én complexer. Om de daardoor veranderende vragen van klanten te kunnen blijven beantwoorden, versterkt Conclusion het ecosysteem met capaciteitsuitbreiding over de grens. In Nederland is opschalen lastig door de krappe arbeidsmarkt. Aangezien remote werken genormaliseerd is, zijn fysieke afstanden niet langer een belemmering. En zo ontstaat de formule voor ‘one team, one solution, global talent’.

Het Portugese Neotalent is één van de OneShore-bedrijven over de grens. Deze organisatie heeft meer dan 800 ervaren specialisten in dienst in veelgevraagde technologiegebieden, zoals softwareontwikkeling, data-analyse, clouddienstverlening en engineering. En dat is een mooie match met de dienstverlening van Conclusion Enablement. Door het team aan te vullen met collega’s van Neotalent, beschikken we over een gemixt team dat barst van de kennis en expertise.

Aangezien remote werken genormaliseerd is, zijn fysieke afstanden niet langer een belemmering.

Conclusion OneShore

Van concept naar praktijk

Om dit gemixte team up and running te krijgen, was het in juli de hoogste tijd om daadwerkelijk medewerkers van het Portugese Neotalent te gaan onboarden binnen Conclusion Enablement. Het binnendruppelen van de eerste OneShore-collega’s ging met vallen en opstaan. Sterker nog: de weg moest nog geplaveid worden. Ineens ontstaan er praktische uitdagingen als: Hoe doe je dat eigenlijk met zaken als een laptop en telefoon? Hoe leer je elkaar op afstand goed kennen?

Een uitgebreid introductieprogramma werd opgezet om mensen onderdeel te laten worden van het team. En dat programma blijft in ontwikkeling, want we leren nog steeds. Ook ontdekken we hoe gemakkelijk het uiteindelijk allemaal gaat. Bij taalbarrières biedt technologie een uitkomst, en we zijn eens per maand fysiek in Portugal met een paar collega’s. Doordat Portugezen en Nederlanders dezelfde waarden delen en qua cultuur een match zijn, is iedereen toegankelijk en gaat samenwerken makkelijk.

Eerste successen bij ProRail

De hamvraag is natuurlijk: hoe bevalt het? Na de eerste ervaringen kunnen we voorzichtig de conclusie trekken dat het goed gaat. Daarvoor nemen we onze klant ProRail als voorbeeld. Voor deze organisatie leveren we al meer dan vijftien jaar alles op het gebied van werkplek- en generieke infrastructuurdiensten. Bij ProRail is altijd veel werk om op te pakken. Er was dus een grote behoefte aan het bijschalen van onze mensen. Hoewel ProRail een Nederlandse organisatie is, waren ze ontvankelijk om binnen Conclusion Enablement met een gemixt team te werken. Met de inzet van collega’s uit Portugal zien we dat de output omhoog gaat: de wachttijden worden korter en we beschikken sneller over de juiste resources. Dat leidt tot een hogere tevredenheid bij de eindgebruikers van ProRail, en dat is waar het uiteindelijk om draait.

We kijken bij iedere klantvraag welke collega’s goed binnen het team passen, ongeacht iemands standplaats.

Conclusion OneShore

Na de eerste goede ervaringen staat niets ons in de weg om gemixte teams in te zetten bij meerdere klanten. Ons uiteindelijke doel is dat we bij iedere vraag van een klant op het niveau van kennis en expertise kijken welke collega’s goed binnen het team passen, ongeacht iemands standplaats. Uiteraard door een goede balans tussen Nederlandse en Portugese collega’s in het oog te houden. En het ei is verder nog niet volledig gelegd. We zijn pas net onderweg en komen zeer waarschijnlijk nog allerlei hobbels en bobbels tegen, maar dat is niet erg. Door in contact te blijven met klanten en kritisch en eerlijk te zijn naar onszelf, vinden we de juiste internationale te bewandelen route waarmee we klanten uiteindelijk optimaal van dienst kunnen zijn.

Terug naar het nieuwsoverzichtBeluister onze podcastsOntdek onze vacaturesBekijk onze cases