Transdev maakt ondersteunende app ambulancemedewerkers toekomstbestendig door cloudmigratie

Van ambulances tot bussen tot taxi’s: met 885 miljoen reizigers per jaar is Transdev één van de grootste mobiliteitsbedrijven in Nederland. Naast vervoermiddelen levert Transdev ook mobiliteitsdiensten in de vorm van applicaties. Eén daarvan is enigmaCare: een tool die het leven van ambulancepersoneel gemakkelijker maakt doordat ze handelingen en beslissingen eenvoudig in de app kunnen registreren, net als de overdracht van patiëntgegevens naar het ziekenhuis of de huisarts, en de administratieve afhandeling van ritten.

Om (nog meer) ambulancemedewerkers beter te kunnen ondersteunen, wil Transdev deze applicatie naar de cloud brengen. Conclusion Enablement werd ingeroepen voor onafhankelijk advies en expertise op dit gebied. Met als uiteindelijk doel om een toekomstbestendige basis te creëren waarmee enigmaCare kan groeien en internationaal voet aan de grond kan krijgen.

Klant

Transdev

Markt

Zakelijke dienstverlening

Publicatiedatum

14 juni 2024

Een rijdende ambulance met alle systemen die draaien als pictogrammen erboven

Beperkingen on-premise omgeving

EnigmaCare is zo’n zeven jaar geleden ontwikkeld door Transdev in samenwerking met Enigmatry. Fons Bonink is vanaf het begin betrokken en was de afgelopen jaren productmanager. Hij vertelt: “Destijds is gekozen om alles in eigen datacenters te huisvesten en is flink geïnvesteerd in hardware. De wereld van softwareontwikkeling heeft natuurlijk niet stilgestaan en ook wat betreft groei lopen we nu tegen beperkingen aan. EnigmaCare wordt door zo’n 600 ambulances in Nederland gebruikt, maar onze ambitie om de grens over te gaan, vraagt om een andere IT-omgeving.”

Mehdi Sandi, die inmiddels de rol van productmanager heeft, vult aan: “Om waarde te kunnen blijven leveren, moeten we toekomstbestendig zijn. On-premise ontbreekt het aan voldoende mogelijkheden wat betreft schaalbaarheid en flexibiliteit en dat beperkt ons.”

We hebben Conclusion Enablement ingeschakeld om over de juiste cloudexpertise te beschikken.

Fons Bonink, Productmanager bij Transdev

Nieuwe fase in de cloud

Een fase 2.0 van de applicatie in de cloud moet hier verandering in brengen. Na een eerdere niet geslaagde eigen poging om de oplossing naar de cloud te brengen, pakt Transdev het nu grondig aan. “Voor een cloudmigratie moeten tijd, mensen en middelen worden vrijgemaakt”, vertelt Fons. “We hebben Conclusion Enablement ingeschakeld om over de juiste cloudexpertise te beschikken.”

Conclusion Enablement startte met een uitgebreide analyse van de huidige situatie, in combinatie met een onafhankelijk advies. “Het rapport fungeert als uitgangspunt van waaruit we stappen zetten richting toekomstbestendigheid”, vindt Mehdi. “Conclusion Enablement heeft uiteengezet waar we naartoe willen en hoe we daar komen, inclusief een doelarchitectuur. Doordat we de analyse zo grondig hebben aangepakt, zijn binnen Transdev ook de ogen geopend. Men beseft nu dat enigmaCare niet zomaar een applicatie is, maar een dienst die een missiekritisch proces ondersteunt. En dat helpt ons om de organisatie mee te krijgen met de doelen die wij hebben.”

Eindgebruiker in gedachten

Na de analysefase is Conclusion Enablement ook aan boord gestapt in de uitvoering van het project. Enerzijds betrof dit de migratie naar de AWS-cloud. “De cloudmigratie zijn we op een agile manier van werken aangevlogen”, vertelt Fons. “Dat betekent voor ons vooral dat nog niks in beton gegoten is en we regelmatig warme discussies voeren over hoe de applicatie eruit moet zien. Verder hebben we gekozen om tijdelijk met een hybride model te werken, voordat de hele applicatie uiteindelijk over is naar de cloud. We willen de migratie vooral behapbaar houden en risico’s zoveel mogelijk beperken.”

Opvallend is dat Fons en Mehdi de eindgebruiker van de applicatie voor ogen hebben. “We houden van techniek, maar we hebben altijd het proces binnen zo’n ambulance in gedachten”, zegt Fons. Mehdi vult aan: “De doelstelling van de software is om ervoor te zorgen dat de zorgverlener de registratie van zijn werk zo laagdrempelig mogelijk kan doen. En dat data soepel uitgewisseld kan worden in de medische keten. Bij iedere keuze die we maken, houden we dit in ons achterhoofd.”

Verder zoeken dan wat gevraagd wordt, meedenken en opties geven, dat is de meerwaarde van Conclusion Enablement.

Mehdi Sandi, Productmanager bij Transdev

Naar een DevOps-werkwijze

Niet alleen de omgeving, maar ook de manier van werken binnen Transdev moet veranderen om toekomstbestendig te worden. “We hanteren nu nog een strikte scheiding van applicatie en infrastructuur”, legt Fons uit. “Uiteindelijk moeten de ontwikkel- en de beheeromgeving bij elkaar komen, ondanks dat deze twee bij verschillende partijen zijn belegd. Met een DevOps-werkwijze kunnen we sneller schakelen en de klant beter ondersteunen.” Mehdi vult aan: “De droom is uiteindelijk dat we alles wat we bouwen, zo klein mogelijk kunnen klaarzetten voor een release.”

Samenwerking

Over de samenwerking met Conclusion Enablement is het duo lovend. “Het is heel prettig samenwerking met Conclusion Enablement”, vindt Fons. “Vanwege de deskundigheid, het voorhouden van een spiegel en het meedenken. De betreffende collega was en is voor ons een heel waardevol onderdeel van het team. Hij is in staat om technische dingen eenvoudig uit te leggen, waardoor ik als projectmanager een goede risicoafweging kan maken.”

Mehdi beaamt dit: “Verder zoeken dan wat gevraagd wordt, meedenken en opties geven, dat is de meerwaarde van Conclusion Enablement. Niet de eindbeslissing nemen, maar wel richting geven. En wat ik vooral erg fijn vind, is dat er wordt gestreefd naar gezamenlijke verantwoordelijkheid creëren. We zitten steeds met meerdere partijen met ieder een eigen expertise aan tafel. Conclusion Enablement lukt het iedere keer om de neuzen dezelfde kant op te krijgen en dat is cruciaal voor een project als dit.”

Toekomst

Fons en Mehdi beseffen dat in de cloud ook niet alles perfect is. “We hebben straks in de cloud de mogelijkheid om de feedbackloop zo kort mogelijk te houden en veel sneller te werken”, vertelt Mehdi. “We kijken uit naar het moment dat we veel flexibeler zijn. Dat helpt ons om enigmaCare vanuit deze fase verder te ontwikkelen, de wereld van de applicatie te vergroten en zo voor nog meer zorgverleners van waarde te zijn.”

Terug naar het case overzicht

Wil je meer informatie over deze case?

Neem contact met ons op.

Sander Rosenhart

Sander Rosenhart

Commercieel Directeur
srosenhart@conclusion.nl