Digitalisering op de polikliniek: Inmiddels gesneden koek of toch nog weerbarstig?

In de afgelopen vijf jaar zijn er steeds meer digitale technologieën beschikbaar gekomen voor het ziekenhuis wat met name de zorg op de polikliniek aanzienlijk kan verbeteren. Deze technologieën zoals apps en portalen stellen patiënten in staat om zelfstandig afspraken te maken, medische dossiers in te zien, vragenlijsten in te vullen en direct te communiceren met zorgverleners. Dit geeft patiënten meer regie over hun zorgtraject en kan tegelijkertijd de administratieve lasten voor de zorgprofessional verminderen. Echter, blijken de implementatie en brede adoptie van deze digitale middelen soms een uitdaging. Waar wringt de schoen bij de ziekenhuizen?

27 januari 2025   |   Blog   |   Door: D&A Conclusion

Deel

Technologieën: Veel keus, maar welke richting?

De beschikbare technologieën zijn talrijk. Dit maakt het maken van keuzes niet altijd even eenvoudig voor ziekenhuizen. Daarbij zijn er meerdere technologieën die oplossingen bieden voor vergelijkbare behoeften. Daarnaast speelt de keuze of je als ziekenhuis afzonderlijke applicaties voor verschillende toepassingen wil aanbieden of dat je het zoveel als mogelijk integraal wil aanbieden via een patiëntenplatform. Dit zijn strategische keuzes die gemaakt moeten worden en invloed kunnen hebben op de effectiviteit en schaalbaarheid van het digitaliseringsproces.

De patiënt als actieve deelnemer

Een belangrijke kans van digitalisering die ik zie is om patiënten actief te betrekken bij hun eigen zorg. Maar hoe zorg je ervoor dat patiënten de technologie daadwerkelijk gebruiken? Los van dat het digitale middel gebruiksvriendelijk dient te zijn, vraagt het bij de implementatie ook om duidelijke communicatie en ondersteuning vanuit het ziekenhuis. Voor een deel van de patiënten zal het aanleren van nieuwe digitale vaardigheden een probleem zijn. Voor anderen zal het begrijpen van de voordelen extra uitleg vragen. Betrek dan ook bij de implementatie de patiënt om te toetsen wat wel werkt en wat niet. Borg in het project dat patiënten worden gestimuleerd en gefaciliteerd om digitale middelen optimaal te benutten.

Verlichting voor zorgpersoneel

Een andere grote kans van digitalisering is de potentie om administratieve lasten te verminderen waardoor zorgverleners meer tijd overhouden voor directe patiëntenzorg. Dit doel blijft echter soms buiten bereik wanneer processen niet optimaal worden ingericht of wanneer de technologie niet goed aansluit op de dagelijkse werkpraktijk. Hier ligt de sleutel in een nauwe samenwerking tussen IT-specialisten, zorgprofessionals en patiënten om systemen gebruiksvriendelijk en effectief te maken en te laten aansluiten op de dagelijkse praktijk.

Kwaliteit van zorg blijft centraal

Bij elke digitale transitie blijft de vraag hoe de kwaliteit van zorg wordt gewaarborgd. Het vinden van een balans tussen efficiënte digitale oplossingen en persoonlijke aandacht is cruciaal. Dit vereist een zorgvuldige implementatie, waarbij grondig wordt geanalyseerd welke processtappen en situaties geschikt zijn voor digitalisering en welke niet.

Tot slot, de juiste randvoorwaarden vergroten de kans op succes

Digitalisering is geen toekomstvisie meer, maar een werkelijkheid die kansen biedt voor betere zorg en efficiëntere processen. Toch blijft het implementeren en opschalen van digitale oplossingen weerbarstig. Om succes te vergroten is het essentieel dat de juiste randvoorwaarden ingevuld zijn binnen het ziekenhuis.

Urgentie is cruciaal, want zonder urgentie neemt de bereidheid tot verandering af. Erken dat een dergelijke transitie impact heeft op zowel de zorgprofessionals als patiënten. Zorg daarom dat er veranderkundige expertise aan boord is. (Lees ook de blog van mijn collega Luna Schmitz D&A Conclusion | De onzekerheid wegnemen in verandering Betrek daarnaast alle relevante stakeholders die met de juiste mindset de digitalisering (durven te) ondersteunen en uit te dragen naar hun achterban. Tot slot is het essentieel om een toegewijde projectmanager met de juiste kennis en kunde beschikbaar te hebben die de organisatie op alle vlakken mee kan nemen in de digitale transitie.