Wanneer zorgprofessionals eigenaarschap ervaren, voelen zij zich meer betrokken bij de veranderingen. Essentieel hierbij is dat eigenaarschap niet alleen betekent dat iemand verantwoordelijkheid draagt voor een opdracht. Het gaat erom dat zorgprofessionals regie hebben over hun eigen werk en de vrijheid krijgen om keuzes te maken. Het resultaat hiervan is dat projecten niet langer opgelegd voelen, maar echt van de zorgprofessionals zelf worden. Eigenaarschap zorgt ervoor dat medewerkers niet alleen de verandering ondergaan, maar deze actief vormgeven en ondersteunen, wat de kans op een succesvolle digitale transformatie vergroot.
De menselijke factor speelt een belangrijke rol in het slagen of falen van digitale transformaties in de zorg. Als een organisatie zich hiervan bewust is, kunnen gedragsinterventies op de juiste momenten worden ingezet om een cultuur te creëren waarin medewerkers bereid zijn mee te veranderen en zich gesteund voelen. Verandering schept immers onzekerheid en in hoeverre we deze kunnen wegnemen, hoe makkelijker het wordt om in het diepe te springen