Over de noodzaak van innovatie
‘Innovatie is noodzakelijk in de context van de Antonius Zorggroep. We willen wendbaarder worden. We zijn nu met allerlei complexe dingen bezig. De Infrastructuur zoals we die hebben ingericht en die onze complexiteit moet ondersteunen is te statisch en erg star ingericht. Door te standaardiseren komen we tot een inrichting van onze ICT waarmee we makkelijker informatie kunnen gaan delen en zelf beter toegang hebben tot informatie van derden. Dit is een belangrijke voorwaarde om de zorg voor de toekomst hanteerbaar en betaalbaar te houden.
We zijn een ziekenhuis én een thuiszorgorganisatie. We willen zorg over en weer verplaatsen maar worden daar nu in belemmerd doordat we met verschillende systemen werken die op hun eigen manier communiceren. Door een integrale aanpak en door het rationaliseren van het ICT landschap kunnen we ‘vloeibaarder’ worden. Het is niet meer van deze tijd dat iedereen op zijn eigen manier en op zijn eigen postzegel de ICT aan het regelen is. Niet alleen als je naar zorginstellingen onderling kijkt, maar ook binnen de muren van onze eigen instelling.’
Over de noodzaak om verantwoordelijkheid te nemenEén van de belangrijkste uitdagingen van de Antonius Zorggroep op het gebied van zorginformatisering is het komen tot een applicatielandschap waarin systemen elkaars gegevens begrijpen en kunnen gebruiken. Voerman: ‘Hoe moeilijk is het om iets maar één keer vast te leggen en het vervolgens in alle andere applicaties te gebruiken? Waarom kan dat niet? Het is echt een terechte vraag. We hebben in veel zorgorganisaties een technologische achterstand. Er moeten keuzes worden gemaakt, er moet worden gemoderniseerd. Het is tekenend dat we een ziekenhuis nog steeds een ziekenhuis noemen. Het is geen huis meer, geen gebouw, we zijn een organisatie van medisch specialistische zorg die overal kan plaatsvinden.
We moeten de stap maken naar die digitale situatie en niet alleen de ICT binnen de muren van een gebouw op orde brengen. We moeten een virtueel ziekenhuis nastreven en om dat te bereiken moeten we voldoende digitale autonomie hebben om al onze keuzes bewust en doelgericht te maken. Daarbij is regionale afstemming essentieel. We ondersteunen het initiatief voor het RIVO, een regionaal gebruiksplatform dan ook van harte omdat we daar regionale prioriteiten kiezen en keuzes van inrichting. Dat betekent dat we niet alleen als organisatie maar ook als zorgaanbieders onderling keuzes maken en leveranciers selecteert in hun vermogen om hierin mee te gaan.
Ik zeg daarmee niet dat alle problemen bij de leveranciers liggen en door hen moeten worden opgelost. Leveranciers hebben vaak hun eigen visie en hun eigen productbeleid en het is ook goed dat ze verschillen. Maar er mag wel meer worden afgedwongen vanuit de gebruikers en de overheid. Het mag allemaal wel wat strakker. Ik ben er van overtuigd dat de leveranciers dan automatisch gaan meebewegen en uiteindelijk gaan voorsorteren op de openheid die we nodig hebben.”
Over de samenwerking met D&A
D&A levert de externe projectleiding voor de implementatie van de standaard content HiX omgeving. Daarnaast leveren we expertise op onder meer dossiervoering, ordermanagement, de inrichting van het functioneel beheer en de coördinatie van de in gebruik name van de nieuwe omgeving. Voerman: ‘D&A denkt mee met wat wij in een specifieke situatie nodig hebben. Ze leveren geen ‘onesizefits all’ maar kijken naar mij als klant en naar de aard van het project. In dit geval voeren we een pragmatisch, hands on project: iets waar D&A sowieso goed in is. We volgens een concrete en strakke planning, maar er is wel souplesse om mee te bewegen met de problematiek die soms langskomt, bij ons, bij D&A en overigens ook bij ChipSoft waarmee we in dit project prima samenwerken. Ik denk dat het goed is samen te vatten door: er wordt mét ons gewerkt, niet vóór ons.’