Maatschappelijke ontwikkelingen leiden tot een forse toename in zorgvraag (o.a. groei in chronische zorg en complexe zorg) en de kosten. Tevens worden we geconfronteerd met een afname in beschikbaar personeel, waardoor schaarste ontstaat. Digitale zorg kan een belangrijke bijdrage leveren in deze uitdaging.
Digitale zorg is één van de pijlers binnen de strategische ambitie van Alrijne Zorggroep. Om hier invulling aan te geven heeft Alrijne een Centrum voor Digitale Zorg (CDZ) ingericht. De doelstelling van dit centrum is: “Digitale zorg is een vanzelfsprekend onderdeel van onze zorg. Met digitale zorg bieden wij de beste zorg op de beste plek in onze regio met oprechte aandacht, samen met de patiënt, de bewoner en diens naasten en samen met onze partners”.
Binnen het CDZ worden 5 pijlers onderkend met ‘digitale transformatie’ als ondersteunende en overkoepelende beweging. De 5 pijlers zijn: Online Services, Digitale Netwerkzorg, Digitalisering verpleeghuizen, Artificial Intelligence en Digital Hospitality. Tot op heden is de focus vooral op de eerste 3 thema’s geweest en zijn er initiatieven opgezet om de digitale transformatie te ondersteunen. Vanuit het adagium ‘Alrijne is een fast-moving follower’ wordt vorm en inhoud gegeven aan het CDZ. De pijler Digitale Netwerk Zorg (DNZ) gaat over samenwerken, gegevensdelen en gegevensuitwisseling tussen patiënt en zorgverlener en tussen zorgverleners en zorgorganisaties onderling. Een belangrijke uitdaging hierbij is, naast de IT-gerelateerde zaken, de veranderkundige component en borging van de meerwaarde voor patiënten en zorgverleners.