Hoe goed is jouw organisatie voorbereid op verandering? De CARScan brengt het in beeld

Elke verandering is uniek, of het nu gaat om organisatorische transities of een systeemimplementatie. Om een effectieve aanpak te ontwikkelen die aansluit bij de behoeften van klanten, heeft Conclusion Consulting de Change Advanced Readiness Scan (CARScan) ontworpen. Deze scan beoordeelt via een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden hoe goed een organisatie, afdeling of team is voorbereid op verandering. Onlangs voerden we deze scan uit voor een klant in de retailsector, waar de implementatie van een nieuwe SAP-omgeving centraal stond.

4 november 2024   |   Blog   |   Door: Robbert-Jan

Deel

Project services | Conclusion Intelligence

De waarde van de CARScan in een verandertraject

De CARScan is een belangrijke stap in onze 9-staps Veranderaanpak, maar kan ook los worden ingezet. De scan bestaat uit twee onderdelen: een op maat gemaakte kwantitatieve enquête, afgestemd op de organisatie, en kwalitatieve diepte-interviews. Zo vormt zich een volledig beeld van de veranderbereidheid binnen de organisatie. Tegelijkertijd ontvang je waardevolle input voor de verdere veranderstrategie. Hoe staat de organisatie ervoor? Wat zijn de aandachtspunten? Wat is al goed geborgd? De CARScan helpt een rode draad te schetsen voor een succesvolle change management journey.

Wat deden we bij de retailorganisatie?

Conclusion Consulting werd benaderd om het verandermanagement op te pakken voor een nieuwe SAP-implementatie bij een retailorganisatie. In nauwe samenwerking met myBrand Conclusion zorgden we ervoor dat de IT-verandering soepel verliep voor de eindgebruikers. Naast het implementeren van de nieuwe SAP-omgeving, kreeg de klant een additionele ondersteuning voor hun Wholesale-activiteiten.

Na het identificeren van de stakeholders en het vaststellen van de verandervisie en -doelen, voerden we de CARScan uit. Met behulp van een survey onder 150 eindgebruikers en diepte-interviews met 11 sleutelfiguren (de leidende coalitie), verzamelden we essentiële informatie over de veranderbereidheid binnen de organisatie. De scan onthulde sterke punten, maar ook verbeterpunten, zoals een tekort aan gedetailleerde procesbeschrijvingen, wat een risico vormde voor de bedrijfscontinuïteit.

Een veranderplan op maat

De bevindingen uit de CARScan boden ons een helder beeld van waar de organisatie stond. Op basis hiervan ontwikkelden we een specifiek interventieplan, inclusief een op maat gemaakt communicatieplan. De resultaten uit de kwantitatieve survey gaven ons waardevolle cijfers, maar de verdiepende interviews boden de context en duiding die nodig was om effectieve aanbevelingen te doen.

Activatie van het verandernetwerk

Een belangrijk onderdeel van ons verandertraject was het activeren van een verandernetwerk binnen de organisatie. Met de uitkomsten van de CARScan gingen we aan de slag om key stakeholders te identificeren. We werkten samen met mensen die de verandering steunden en konden hen inzetten als sponsors van de verandering. Hun betrokkenheid was cruciaal om bredere weerstand te overwinnen en een positieve houding tegenover de verandering te creëren binnen de organisatie.

Kracht van het Conclusion-ecosysteem

Dankzij de CARScan slaagden we er samen met onze klant in een specifieke veranderaanpak te ontwikkelen om de SAP-implementatie succesvol te laten verlopen. De nauwe samenwerking tussen myBrand Conclusion en Conclusion Consulting droeg hieraan bij. De gebundelde krachten binnen het Conclusion-ecosysteem zorgden ervoor dat de SAP-implementatie en het verandermanagement perfect op elkaar aansloten.

Heeft jouw bedrijf ook een verandering op de planning staan waarbij ondersteuning nodig is?

Of ben je gewoon nieuwsgierig naar onze aanpak? Neem dan contact op met Maarten Versteeg (maarten.versteeg@conclusion.nl of Tjerk Potma (tjerk.potma@conclusion.nl).

Bij Conclusion Consulting staan we klaar om jouw organisatie te helpen bij elke stap in het veranderproces. Samen kunnen we succesvolle veranderingen realiseren!