Vaak is de flow al aanwezig bij de Scrum en DevOps teams. Wordt de gevraagde functionaliteit goed onderling goed besproken en ingepland tijdens de PI planningen. En is er een mate van volwassenheid van de release train bereikt. Wat opvalt is dat het managen van de capaciteit van de inzet van de teamleden lastig. Het valt namelijk samen met de wijze waarop keuzes worden gemaakt over met welke producten /diensten wel of niet worden gemaakt en in welke rangorde. En het is lastig te bepalen wie daar nu wel of niet over beslist.
In sommige gevallen is de rol van Productmanagement wel aanwezig maar (nog) niet gekoppeld aan de bewust gekozen strategische thema’s. Deze thema’s worden dan niet concreet uitgewerkt en zijn niet herkenbaar in de projecten of producten in het Lean Portfolio management en er is geen koppeling met Lean Budgetting.
Dit maakt strategische en tactische keuzes op zich zelf niet moeilijker, maar wel de doorwerking daarvan (vooral bij tussentijdse wijzigingen) op productmanagement niveau. Dit werkt door op teamniveau. Het heeft invloed op de daadwerkelijke inzet van de teams voor de gekozen producten en de daarin door de teams te ontwikkelen functionaliteiten.
Wat vaak wordt geconstateerd is dat nieuwe strategieën en tactische wijzigingen (bijvoorbeeld door druk vanuit wet- of regelgeving EU of NL of overnames of uitbestedingen) niet via een centraal overleg van Epic owners of business owner wordt afgestemd en gecoördineerd. We zien dat er toch rechtstreeks opdrachten naar de productmanager of teams worden gestuurd.
Dit gebeurt, in de onderzochte gevallen, vooral door het nog niet ingericht hebben van de “tussenlaag”. We bedoelen hiermee de coördinatie en informatie laag tussen business owners die gaan over de strategische en tactische beslissingen en de productmanagement laag (die de vele teams en hun product owners begeleiden in wat gerealiseerd gaat worden).