De roadmap naar digitale acceleratie
Digitaal is het nieuwe normaal. Veranderingen volgen elkaar in een razend tempo op. Dat vraagt om een sterke digitale strategie. Waardoor je als organisatie kunt dealen met disrupties in de branche, innovaties en zelfs pandemieën. Klaar voor digitale acceleratie?
28 februari 2022 | Blog | Door: Martin Freeke
Deel
Dat COVID-19 ons flink wakker heeft geschud is een understatement. Organisaties ervoeren op slag het belang van investeringen in digitale middelen. Thuiswerken moest massaal gefaciliteerd worden, maar ook voor de samenwerking met leveranciers en klanten moesten nieuwe manieren gevonden worden. Bij organisaties waar de digitale strategie al onderdeel uitmaakte van de business strategie, bleek de weerbaarheid en wendbaarheid het grootst.
Profiteer maximaal van de digitale wereld
Nu we steeds meer back to normal gaan, zie je ook de dagelijkse beslommeringen weer de overhand nemen. Terwijl een goede digitale strategie zorgt voor een plan waarmee je maximaal kunt profiteren van wat de digitale wereld te bieden heeft. Kijk hoeveel veranderingen één crisissituatie teweeg heeft gebracht en besef wat de impact kan zijn van innovaties en disrupties binnen jouw sector.
Samen bouwen aan morgen
Houd je business én digitale strategie eens goed tegen het licht. Het is vooral belangrijk dat je heilig gelooft in de stip op de horizon van jouw organisatie. En dat je die goed kunt uitleggen en -dragen. Met jouw vooruitstrevendheid neem je de rest van de organisatie mee in de reis die gaat volgen. Wij geven je alvast wat handvatten waarmee je kunt bouwen aan morgen.
IT is géén afvoerputje
Nee duh, zul je nu denken. Toch zien we in de praktijk te vaak dat de digitale strategie pas volgt nadat de business strategie is bepaald. Aan het einde van de rit krijgt IT dan een pakketje: dit willen we gaan doen, je hebt nog een week de tijd om erover na te denken. IT als afvoerputje, dus. Terwijl je het juist om moet draaien. Nodig IT vanaf het begin uit aan tafel en laat je inspireren door alle digitale mogelijkheden.
Kracht van een vers paar ogen
Het valt in dit stadium ook aan te raden om externe hulp in te schakelen voor een outside-in perspectief. Conclusion Consulting schuift bij veel van dit soort strategische overleggen aan. De mooiste ideeën komen vaak voort uit hoe andere sectoren de digitale wereld benaderen. De kracht van de kruisbestuiving. En met een vers paar ogen voorkom je tegelijkertijd blinde vlekken. Mede hiervoor ontwikkelden wij ook het TWO-model.
Van plan naar praktijk
Een digitale strategie wordt binnen sommige organisaties gezien als een aaneenschakeling van digitale oplossingen, die je vervolgens implementeert. Maar er komt veel meer bij kijken: een cultuurverandering, een blik op de opbouw van de organisatie en inrichting van de processen, de gehele architectuur. Dat brede perspectief leidt uiteindelijk tot een digitale strategie die niet onderin een lade belandt, maar die daadwerkelijk doorvertaald kan worden.
Strategie, tactische doorvertaling, implementatie
Je hebt een sterke digitale strategie ontwikkeld, die vervolgens moet gaan leven binnen de organisatie. Dat doe je door programma’s te schrijven op basis van de thema’s die je binnen de strategie hebt geïdentificeerd. Denk bijvoorbeeld aan: cultuurverandering binnen de organisatie of een beweging naar meer agile werken. Vervolgens stel je een team samen en maak je investeringen vrij om het programma tot uitvoer te brengen. Dit valt allemaal onder de tactische doorvertaling van de strategie.
Roadmap naar succes
De programma’s die je uitgewerkt hebt, plot je op de roadmap voor de komende jaren, die leidt naar de stip op de horizon van jouw organisatie. Daarmee ga je naar de board en/of investeerders voor goedkeuring. Dan is het tijd om aan de slag te gaan, om te gaan implementeren. De kans van slagen is het grootst als de roadmap ook echt leeft binnen de organisatie. Er spelen veel facetten bij het slagen van de implementatie: verandermanagement, leiderschap, portfoliomanagement, projectmanagementschap, het meten van resultaten. Kijk goed naar welke kennis er binnen je organisatie aanwezig is en welke kennis je ergens anders vandaan kunt halen.
Kijk regelmatig naar je digitale strategie
Pak je digitale strategie er regelmatig bij. Bekijk de keuzes die je hebt gemaakt en check of ze nog valide zijn in deze tijd en onder deze omstandigheden. Neem daarin het hele speelveld mee: markt, wetgeving, politieke ontwikkelingen, concurrentie, etcetera. Vormt het speelveld in kaart brengen én houden een uitdaging? Dan is het fijn om daarvoor iemand van buiten aan te haken.
Wil jij de digitale strategie van jouw organisatie (her)definiëren of een boost geven? Heb je behoefte aan specifieke kennis en een fris perspectief? Onze strategen en business consultants maken graag werk van jouw digitale strategie. Zodat de energie, vaart en focus in het proces blijven en je succesvol kunt gaan implementeren. Daag ons uit met jouw vraagstuk! Laat je gegevens achter.