Gelijkwaardigheid van de medewerkers als norm, maakt de organisatie succesvoller
Er is meer focus nodig op de gelijkwaardigheid van medewerkers én leidinggevenden. Dat komt onder meer door nieuwe vormen van multidisciplinair en hybride werken, plattere organisaties, verschillen in opleidingsniveaus en nieuwe generaties die anders samenwerken. Dat betogen Jan Tjerk Boonstra, Patrick van der Voorn en Wessel Exterkate.
20 november 2023 | Publicatie | Door: Patrick van der Voorn, Wessel Exterkate & Jan Tjerk Boonstra
Deel
Naarmate hiërarchie in organisaties groeit, nemen samenwerking, performance en betrokkenheid af
Gelijkwaardigheid als uitgangspunt heeft een bewezen impact op het goed functioneren van de organisatie
Gelijkwaardigheid versus gelijkheid
Gelijkheid gaat ervan uit dat mensen ‘hetzelfde’ zijn. Gelijkwaardigheid gaat ervan uit dat mensen ‘van gelijke waarde’ zijn. Gelijkheid gaat voorbij aan het feit dat ieder mens anders is (in achtergrond, leeftijd, opleiding, gender, fysieke en mentale eigenschappen, etc.), en dat is juist erg waardevol. Bij gelijkwaardigheid gaat het erom dat iedereen die kansen krijgt die nodig zijn om dezelfde doelen bereiken. Links medewerkers behandelen vanuit gelijkheid, rechts vanuit gelijkwaardigheid.
De weg naar gelijkwaardigheid lijkt op papier een eenvoudige exercitie, maar is in de praktijk weerbarstig
Het benoemen van niet-gelijkwaardig gedrag start een verandering in de organisatiecultuur