Stel digitalisering-KPI’s op
Bepaal samen met de stuurgroep wat de Key Performance Indicators (KPI’s) zijn voor het project en stel een digitaliseringsdashboard op. Hiervoor is een nulmeting nodig om de mate van digitalisering te bepalen. Deze nulmeting omvat procesgegevens en printgegevens, aangezien digitalisering meer omvat dan papierreductie. Uit de printgegevens moet blijken hoeveel en waarom er geprint wordt op welke afdeling. De nulmeting op procesniveau gaat over welke procesonderdelen (van klantvraag tot archivering) digitaal verlopen. De winst/ kostenreductie moet daarbij worden bepaald.
Toon voorbeeldgedrag en richtinggevend leiderschap
Voorbeeldgedrag is essentieel voor digitalisering. Het is belangrijk dat het management het belang en de urgentie van digitalisering communiceert. Het transparant maken van de digitaliseringsgraad van het management is hier onderdeel van. Het management dient daarnaast richtinggevend leiderschap te tonen, waarbij ze een veilige omgeving creëren waarin de medewerkers de mogelijkheid hebben om te experimenteren. Het is van belang dat medewerkers in hun kracht worden gezet. Dit kan het management bereiken door enthousiaste medewerkers vrij te spelen om zich met digitalisering bezig te houden.
Richt het project kortcyclisch in
Om snel resultaten te boeken, te kunnen bijsturen en enthousiasme te genereren, is het van belang het project kortcyclisch in te richten. Praktisch gezien houdt dit in dat het projectteam vaak en frequent de voortgang afstemt met de betrokken partijen zoals de stuurgroep, business en product owners en medewerkers. Het genereren van verbeterideeën wordt gestimuleerd en samen met de medewerkers opgepakt, geïmplementeerd en gevierd zodra deze zijn afgerond.
Borg de digitale werkwijze
Het is belangrijk dat de digitale werkwijze verweven wordt in de cultuur van de organisatie. Hierbij hoeft de stip aan de horizon niet meteen bereikt te worden, maar wordt deze stap voor stap nagestreefd. Belangrijk in de borging is dat medewerkers zelf de digitale werkwijze bepalen, hiermee kunnen experimenteren en deze laten evolueren. Zo ontstaat er een continue én duurzame verbetercultuur in de organisatie.
Resultaat
Bij een van onze klanten heeft deze aanpak geleid tot de volgende resultaten:
- Een vermindering van 21.500kg Co2 op jaarbasis
- 3.500.000 is de papierreductie op jaarbasis, dit staat gelijk aan 437 bomen
- Digitaliseringsgraad gemeten over de processen betrof nulmeting 45% en het projectresultaat 92%