Breng je digitale strategie tot leven met modellen én mens

IT is mensenwerk en mensenwerk kan niet zonder IT. Zorg er dus voor dat je digitale strategie in iedere vezel ook menselijkheid ademt. Pas dan ontwikkel je een strategie die niet ergens in een lade belandt, maar die de hele organisatie in beweging zet. Op koers naar jullie stip op de horizon. Dat vraagt om modellen én om mens.

10 mei 2022   |   Blog   |   Door: Annamaria Bos

Deel

Conclusion Consulting

Herken je dat? Je hebt een digitale strategie ontwikkeld via meerdere mooie modellen. En op basis daarvan nieuwe systemen en methodieken geïmplementeerd en geïnvesteerd in het versterken van de culturele waarden. Maar dan blijft het stil. De boel wil niet in beweging komen. Grote kans dat je te weinig aandacht hebt besteed aan de menskant.

Mensen zijn de organisatie

Veel van de gangbare bedrijfskundige modellen gaan over wat door organisaties wordt gezien als een verzameling aan elkaar hangende elementen, die je vervolgens onafhankelijk van elkaar kunt loshalen, vervangen of veranderen. Zo werkt het niet. Mensen zijn geen ‘blokje’ van de organisatie waar je strategisch mee kunt schaken. Mensen zijn de organisatie. En vormen dus ook de cultuur waarbinnen alles plaatsvindt.

9x aandacht voor de mens in je digitale strategie

1. De ‘zachte kant’ bestaat niet

De menskant in een digitale strategie wordt ook wel de zachte kant genoemd. Terwijl het juist gaat over leiderschap tonen, over strategisch personeelsmanagement, over organisatiestructuur. Al die punten zijn knetterhard. Ben je daarvan bewust en durf die zachte kant hard te maken.

 2. Zorg voor een duidelijke visie

Een duidelijke visie is belangrijk voor alle mensen binnen de organisatie zodat men weet waar de organisatie naartoe wil. Mogelijk is daar een cultuurverandering voor nodig, evenals een verandering in de manier van werken.

 3. Geef ruimte aan het ongrijpbare

En nee, daar is niets zweverigs aan. Werken met modellen is goed, maar tegelijkertijd zijn ze nooit een representatie van de werkelijkheid. Organisaties worden door mensen gecreëerd, dat impliceert ongrijpbaarheid. De geest van de mensen waart rond door de door de structuren en techniek. Geef je daar ruimte aan dan er ontstaat iets moois zoals bijvoorbeeld creativiteit, plezier in het werk, emoties. tructuren en techniek. Dat ongrijpbare mag je erkennen.

4. Schrijf het begrijpelijk op

In begrijpelijke taal schrijven doe je mét elkaar. Neem bijvoorbeeld de kernwaarden. De woorden die je daaraan koppelt zijn vaak containerbegrippen. Het gaat om de lading die je ze geeft en de beleving die erachter zit. Hoe je zeker weet dat een digitale strategie in gewone mensentaal is opgeschreven? Vraag collega’s uit verschillende lagen van de organisatie het verhaal te vertellen. Hoor je telkens hetzelfde verhaal in andere woorden? Dan ben je met vlag en wimpel geslaagd.

5. Breng structuur en cultuur in harmonie

Welke organisatiestructuur is wenselijk als je de toekomst inkijkt? Past die structuur bij de cultuur van je organisatie? En welk leiderschap is er nodig om dat mogelijk te maken? Besef dat je misschien wel vijf verschillende generaties medewerkers binnen je organisatie hebt werken. Pas als er harmonie tussen cultuur en structuur is, kan een digitale strategie écht geleefd worden binnen de organisatie.

6. Durf verwarring te scheppen

Je nieuwe digitale strategie heeft een doorwerking op alle mensen binnen je organisatie. Het gaat niet alleen over IT die je weerbaar en wendbaar maakt, maar ook over weerbare en wendbare mensen. Zitten ze te veel vastgeroest in patronen? Dan helpt het om verwarring te scheppen. Doe eens iets anders dan wat er verwacht wordt, je zult zien dat er (wellicht na enige hilariteit) een verandering gang komt. Let op: je kunt maar één keer verwarring scheppen.

7. Zet je digitale strategie in de schijnwerpers

Een digitale strategie hoort niet thuis in de boardroom. Het is geen vrijblijvende invuloefening. Een goede digitale strategie moet doorleefd worden in alle geledingen van de organisatie. Durf er dan ook mee naar buiten te treden en de schijnwerpers erop te zetten. Pas dan ben je er écht mee bezig.

 8. Je klanten zijn ook mensen

Ja duh, denk je nu misschien. Maar in je digitale strategie moet ook duidelijk worden: wat vraagt dit van onze klanten? Hoe moeten we ze meenemen in onze digitalisering? De beste manier is om dat stap voor stap te doen, afhankelijk van het aanpassingsvermogen dat je nieuwe digitale strategie van je klanten vraagt.

 9. Je bent nooit klaar

Binnen een cultuur van continu verbeteren geldt dat ook de strategie regelmatig onder de loep moet worden genomen. Zeker in deze tijd van snelle technologische veranderingen is het raadzaam dit minimaal eens per jaar te doen. Dit vraagt van mensen om je te binden aan de veranderende strategie en niet zozeer meer aan zekerheden

Ervaar de kracht van co-creatie

Werken aan een geslaagde digitale strategie? Onze business strategen gaan graag samen met jou aan de slag. Wij zijn niet alleen specialist in IT, maar ook specialist in mensen. Zo ontwikkelen we een digitale strategie die jouw verhaal vertelt en daardoor gaat leven binnen je organisatie en bij klanten.