Continu verbeteren

Een integrale verbeteraanpak vanuit Strategie, Proces en Mens

Conclusion Consulting

Een organisatie waarin continu verbeteren centraal staat, leidt tot maximale klantwaarde in de processen met als gevolg betere resultaten. 

Teruglopende marges, kwaliteitsissues, hoge werkdruk; het optimaliseren van processen is altijd relevant. Met efficiënt en effectief ingerichte processen komt er rust in de organisatie, komen medewerkers in hun kracht te staan en worden klantbehoeften gerealiseerd. Voor duurzame resultaten is het van belang dat procesoptimalisatie niet iets eenmaligs is, maar onderdeel wordt van de dagelijkse werkwijze. Maar hoe realiseer je een goede samenwerking tussen afdelingen om keten overstijgende procesprestaties continu te blijven verbeteren?

Integrale verbeteraanpak

Continu Verbeteren pakt Conclusion Consulting aan vanuit drie pijlers: Strategie – Proces – Mens. Deze pijlers staan onlosmakelijk met elkaar in verbinding om de effectiviteit en efficiëntie van processen te verbeteren. Voor het verbeteren van processen is het niet voldoende om je enkel op het proces te richten. Er dient ook strategisch draagvlak te zijn waarin de richting en het belang van verbeteren geduid wordt. Daarnaast is het belangrijk om vanuit intrinsieke motivatie en betrokkenheid met elkaar continu op zoek te blijven gaan naar het verbeteren van de processen. Hierbij is het belangrijk dat er een cultuur in de organisatie ontstaat waarin eigenaarschap tonen, verbeteringen voorstellen en feedback geven de norm is. Een belangrijke rol in het implementeren van Continu Verbeteren is dus ook weggelegd voor het leiderschap in de organisatie. Conclusion Consulting faciliteert in de ontwikkeling en uitvoering van deze integrale verbeteraanpak.

Conclusion Consulting

Strategie

We richten ons op het ontwikkelen van de verbeterstrategie in lijn met de ambitie van de organisatie en de behoeften en wensen van de klant. De strategie geeft aan waarom en wat er verbeterd moet worden. Op basis van prioritering stellen we doelstellingen vast waarmee we aan de slag gaan, behouden we de focus en monitoren we de gewenste effecten.

Proces

Processen geven houvast, ze bieden kaders en handvatten voor het werk dat verzet moet worden. We faciliteren in het analyseren van de ketenprocessen en identificeren verbeterkansen. Het meten van kritische procesprestaties maakt efficiëntie en effectiviteit van processen inzichtelijk. Knelpunten en verbeterpotentieel worden vastgesteld en (agile) opgepakt. Verbeteringen worden geborgd in processen en systemen. Door de voortgang te meten en te evalueren ontstaat er een continue verbetercyclus.

Mens

De medewerkers zijn het kloppende hart van de organisatie, letterlijk. We faciliteren in het nemen van eigenaarschap met betrekking tot het plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen van verbeteringen in de keten. Kennis, kunde en motivatie zijn essentieel om blijvend te verbeteren. We faciliteren in de communicatie en samenwerking binnen én tussen afdelingen. In combinatie met de andere twee pijlers streven we naar duurzame borging van verbeteringen. Verbeteren wordt zo onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden.