Conclusion Consulting ondersteunt B. Amsterdam bij toetsing netwerkleverancier
B. Amsterdam vroeg Conclusion Consulting te ondersteunen bij het toetsen van hun netwerkleverancier. Senior business consultant Michiel Croon en Conclusion ecosysteemcollega Dennis van der Wulp brachten samen de technische, organisatorische en procesmatige implicaties in kaart.
Klant
B. Amsterdam
Markt
Zakelijke dienstverlening
Publicatiedatum
3 januari 2025
Uitdaging: toets of de netwerkleverancier van B. Amsterdam meekan in de groeiambitie
Ter ondersteuning van de verdere ontwikkeling en professionalisering van B. Amsterdam was het van belang de netwerkleverancier te toetsen. “We bestaan inmiddels tien jaar en groeiden van 14.000 naar 40.000 m2 verhuurde kantoorruimte“, schetst Tom Verbeek, Head of Strategy & Partnerships bij B. Amsterdam, de context. “Om toekomstvast te blijven en ook om nieuwe concepten van B. Amsterdam te kunnen uitrollen, waaronder een appartementencomplex met ruim 300 woningen, hebben we een netwerkleverancier nodig die ons daarbij nu en in de toekomst kan ondersteunen.”
B. Amsterdam zette binnen het Conclusion ecosysteem een hulpvraag uit voor een onderbouwde toetsing van hun netwerkleverancier. Business Consultant Michiel hakte vaker met dit bijltje en werd gekoppeld aan Tom. “Het vertrouwen was er vrijwel direct”, vertelt laatstgenoemde. “Michiel stelde de juiste vragen en durfde ook een streep te zetten door een plan van aanpak dat we eerder intern hadden opgesteld. Ik vind het prettig werken als we samen vanuit een goede relatie hard op de inhoud kunnen zijn.”
Nadat de wederzijdse klik er bleek te zijn, checkte Michiel of hij een architect vanuit ecosysteempartner Conclusion Enablement beschikbaar kon krijgen. “Met Dennis van der Wulp werkte ik eerder succesvol samen”, vertelt de business consultant. “Tijdens het evaluatietraject fungeerde Dennis als ons technisch geweten.”
Oplossing: toetsing op basis van de juiste criteria
Om de netwerkleverancier van B. Amsterdam goed te kunnen toetsen, werden door Michiel in de basis drie stappen geformuleerd:
- Het in kaart brengen, scherpstellen en formuleren van de eisen en wensen.
- Het opstellen van een uniform stappenplan voor de beoordeling van potentiele nieuwe netwerkleveranciers.
- De uitvoering van het stappenplan: van longlist naar shortlist naar definitieve keuze.
Voor B. Amsterdam is een culture fit van groot belang. Tom: “We willen voor onze netwerkleverancier geen nummer op de plank zijn. Dat doet geen recht aan de cultuur en mooie hectiek binnen B. Amsterdam. Wij staan voor connectie, niet alleen met onze members, maar ook met onze partners. Dat maakt het belangrijk om vanuit de netwerkleverancier een go-to persoon bij ons op locatie te hebben. Zowel voor onszelf als voor onze members met netwerkgerelateerde vragen.”
“Waar ik stiekem heel blij van werd, was een specifieke requirement die we hadden opgenomen in onze lijst met eisen en wensen”, blikt Michiel terug. ‘We gaan ervan uit dat u met vier van uw medewerkers elke maand met ons komt padellen’, prijkte er als knipoog op een lijst die verder gevuld was met formele punten. “Dat was absoluut een mooie toevoeging”, lacht Tom. “Zo’n grappig ingestoken wens, bleek een mooie manier om de cultuurmatch te toetsen.”
Tom vervolgt: “Tijdens het traject werd voor mij bevestigd dat we dit niet zonder de technische kennis van Dennis en de organisatorische en procesmatige kennis van Michiel hadden kunnen doen. Het was belangrijk om de parameters te toetsen en de doelen helder te hebben.
Met de overname door Fiber Groep waren de groeiambities gewaarborgd
Vanuit de juiste technische en organisatorische onderbouwing koos B. Amsterdam om verder te groeien met hun huidige netwerkleverancier. De overname door Fiber Groep was hierin cruciaal om de groeiambities te kunnen blijven waarmaken.Daarnaast definieert Tom nog twee andere resultaten voor B. Amsterdam: “Het waardevolle inzicht dat we ons bij dit soort trajecten moeten laten adviseren door een derde partij. En tegelijkertijd de connectie die we hebben gelegd met het mooie bedrijf Conclusion. Qua gedeeld DNA zie ik voldoende overeenkomsten om te onderzoeken wat er verder mogelijk is.”
De samenwerking bleek dan ook vloeiend te verlopen. Tom: “Vanaf moment één voelde het heel prettig om met Michiel en Dennis te werken. We werden bij de hand genomen en goed meegenomen in de processtappen. Ook onze CEO Tessa en CFO Vincent kijken met genoegen terug op dit traject. Wij konden sturend zijn waar nodig, maar verder in volledig vertrouwen de Conclusion-professionals aan het werk laten.” Omgekeerd ervaarde Michiel de samenwerking als verfrissend: “Jullie weten goed wat je wilt, maar durven ook van inzicht te veranderen als er door ons teruggeduwd werd. We hebben samen gelachen en ik vond het gaaf om bij jullie te zijn en de hectiek van jullie bedrijf mee te maken. Er staat en groeit wat moois daar!”
Over B. Amsterdam
Geïnspireerd door ontwikkelingen en innovatie in vastgoed in Amerika en Berlijn ontstond in 2014 het concept voor B. Amsterdam. Niet op de traditionele wijze kantoren en werkplekken verhuren, maar met als uitgangspunten flexibiliteit, snelle (door)groei en vooral het bouwen van een community. Een eigen ecosysteem. B. Amsterdam verhuurt geen stenen, maar vult ruimtes met mensen en energie. Mensen die innoveren, die bouwen aan de toekomst. Hun missie is dan ook: ‘Connecting the minds that build our future.’