In co-creatie met de Rabobank-analisten en collega-consultant Evelien werkt Jordy ook aan een vernieuwde workflow voor het FEC-team. “We hebben een dynamische vragenboom gemaakt”, vertelt Jordy. “Afhankelijk van het risicoprofiel krijg je als analist nu enkel de relevante vragen voorgelegd. En waar mogelijk zijn er standaardantwoorden geformuleerd, die voorzien kunnen worden van een toelichting. Dat zorgt voor een mooie efficiencyslag.” Jordy draait momenteel een pilot van project. “Tijdens de pilot toetsen we of het nieuwe proces in de praktijk werkt en of de gewenste effecten vanuit de business case gerealiseerd worden”, legt hij uit. “Dataverzameling om KPI's te meten is dan essentieel.” Evelien ziet hoe de business consultants elkaar daarin aanvullen: “Jordy is sterk in het opstellen van KPI’s en het meetbaar maken van resultaten, waar ik meer op de zachte kant van de implementatie focus. We sparren veel en vullen elkaar aan met onze eigen kwaliteiten, een mooie vorm van co-creatie.”
De automatiseringsslag van het FEC-team omvat naast de projecten die hierboven zijn uitgelicht een breder scala aan projecten. Voor de analisten vraagt dit om de nodige veranderingsbereidheid. Business consultant Thom draait mee in het project ‘Risicogericht klantonderzoek’, waarin een nieuwe manier van werken voor de analisten is uitgedacht, getest en geïmplementeerd. “Het project en de Automation Roadmap gaan hand-in-hand, wat zorgt voor een mooie wisselwerking”, zegt Thom daarover.
Het FEC-team van Rabobank is snel gegroeid. “Dat is fijn, want voor de inhoudelijke kennis van de complexe materie leunen we op deze professionals”, geeft Thom aan. “Wij coördineren, stimuleren en bewaken het hoogoverplaatje. Zodat de teamleden - zoals de analisten, maar bijvoorbeeld ook IT’ers - zich op de inhoud kunnen richten en zich niet bezig hoeven te houden met procesdenken." Hoe verloopt de samenwerking? Evelien: “FEC is een heel open, vriendelijke en samenwerkende omgeving. Als business consultants maken wij echt deel uit van het team en gaan we bijvoorbeeld ook mee met teamuitjes. We werken met z’n allen in een dynamische omgeving, als consultant zijn wij daaraan gewend.”
Resultaat: versnelde afhandeling van klantendossiers
Met de automatiseringsprojecten die momenteel zijn geïmplementeerd, is reeds een versnelling gerealiseerd. In minder tijd kunnen analisten nu meer dossiers afhandelen. “Ieder project dat we succesvol implementeren, ook veranderkundig, draagt bij aan het behalen van de door DNB gestelde deadline”, zegt Evelien. “We zijn er nog niet, maar samen zetten we grote stappen de goede richting in.”
Over Rabobank
Rabobank is een coöperatieve bank met een missie. Samen met hun stakeholders zetten ze zich al 125 jaar in voor een toekomstbestendige samenleving en grote maatschappelijke uitdagingen. In Nederland bedient Rabobank particuliere en zakelijke klanten, wereldwijd focussen ze zich op de food- en agrisector. Met altijd als uitgangspunt: samen bereiken we meer dan alleen.