Alle processen geautomatiseerd
“We zijn een klein bedrijf, want we zijn maar met 11 medewerkers. Maar we handelen op jaarbasis wel zo’n 230.000 schadegevallen af. Dan kun je je wel voorstellen dat vrijwel alle processen geautomatiseerd zijn. En dat we dus compleet afhankelijk zijn van het goed functioneren van die processen.”
Snel en efficiënt werken
Schadegarant werkt met een eigen platform dat is gekoppeld aan AFAS. Alle belangrijke gegevens van bijvoorbeeld schadeherstellers staan in AFAS. En dat wordt dan automatisch gesynchroniseerd met het eigen platform van Schadegarant. Jeroen legt uit hoe dit in de praktijk werkt: “Stel jij rijdt schade. Dan bel je je verzekeraar. Die verwijst je dan naar onze zoekpagina of naar een eigen zoekpagina waar alle bij Schadegarant aangesloten schadeherstellers in staan. Dat is het moment dat je gebruik maakt van ons systeem. En dus ook van de gegevens in AFAS.”
Hij vervolgt: “Jij kiest een hersteller en laat je auto repareren. De hersteller meldt de schade in ons platform en hier wordt ook de financiële afhandeling geregeld. Dit gaat rechtstreeks tussen de hersteller en de verzekeraar. Daar merk jij helemaal niets van. Dit proces is dus volledig geautomatiseerd en werkt snel en efficiënt voor alle betrokken partijen. ”
Beheer is samen werken aan verbetering
Het is wel duidelijk dat het voor Schadegarant van levensbelang is dat het systeem goed functioneert en zo efficiënt mogelijk is ingericht. Daarbij komt Conclusion AFAS Solutions kijken. Jeroen legt uit: “Conclusion AFAS Solutions helpt ons bij verschillende vragen. Zowel bij problemen als bij de ontwikkeling van nieuwe onderdelen. Iedere twee maanden plannen we een dag in met Thijs, onze vaste consultant van Conclusion AFAS Solutions. We nemen dan samen de wensen die ik en mijn collega’s hebben aangeleverd door en bekijken welke processen beter kunnen. En natuurlijk bedenken welke oplossingen daarbij passen.”
Jeroen lacht: “Het grote voordeel van Conclusion AFAS Solutions is dat de tijd wordt genomen om dingen uit te leggen. Zodat ik weet hoe het werkt en het de volgende keer zelf kan doen. Ze zijn niet bang om daarmee werk te verliezen, maar kijken juist naar optimalisatie van het systeem. Dat vind ik echt heel netjes!” Overigens hangt niet alles af van de aanwezigheid van de toegewezen consultant. Jeroen: “Tussendoor hebben we ook regelmatig contact met Thijs. Bijvoorbeeld voor korte vragen of als er een veldje ergens moet worden toegevoegd. En als hij niet beschikbaar is, dan staat er altijd wel iemand anders van Conclusion AFAS Solutions klaar. Dan bel ik de helpdesk en dan kunnen zij mij negen van de tien keer ook verder helpen. Vaak checken zij bij Thijs wel of hij zich kan vinden in de oplossing. Hij kent ten slotte alle ins en outs van ons systeem. En dan helpen ze mij weer verder. Leuk om te zien dat op die manier intern bij Conclusion AFAS Solutions veel kennis wordt gedeeld.”