Passen in de standaard?
Dat de business van Mammoet anders is dan die van andere bedrijven, bleek bijvoorbeeld bij discussies over de mate waarin ‘fit to standard’ kan worden toegepast, aldus Mark. “Conclusion is altijd gewend geweest om maatwerk te ontwikkelen als processen niet binnen de standaard geautomatiseerd kunnen worden, maar wij wilden dat absoluut niet. Wij hebben continu en heel vasthoudend iedere neiging tot maatwerk in de kiem weten te smoren. Omdat onze business op sommige fronten zo afwijkend is dan hoe de software van SAP is opgebouwd, hebben we daar soms felle discussies over gevoerd. Dat is goed; zonder wrijving geen glans.”
Lastig bij het ontwikkelen van de wereldwijde template was dat SAP zich minder leent voor een Agile-benadering dan de andere softwaresuites die onderdeel uitmaken van de oplossing. Mark: “Bij SAP moet je eerst inrichten en vervolgens integreren met andere applicaties, terwijl je in een Agile benadering integratie direct vanaf het begin meeneemt. Doordat we de gerealiseerde integraties in de eindfase van het project konden testen, lag er in die fase van het programma veel druk. Want er komen natuurlijk altijd bevindingen uit zo’n test die je eerst moet oplossen. Als je een relatief simpele bedrijfsvoering hebt, dan is dat nog wel te overzien. Maar bij ons zitten wel negentig verschillende businessflows in de software. Dat zijn negentig happy flows die ook allemaal een veelvoud aan ‘unhappy’ varianten hebben. Denk aan werk dat al is ingepland maar het op het laatste moment wordt teruggetrokken.”
Juist die unhappy flows vergen complexe interfaces. Nu het eerste land, België, live is blijkt dat de ontworpen processen hier en daar toch nog wat te knellend zijn. Mark: “In België blijkt nu dat meer dan 95 procent van onze processen worden afgedekt door de template. Dat is een hele mooie score, maar we willen het eerst naar 100 procent brengen voordat we ook in de andere landen gaan uitrollen. Daar is nog extra configuratiewerk voor nodig. Maar we moeten eerst een basiswerkwijze vastleggen voor alle niet matchende processtappen, ofwel de unhappy flows.”
Profiteren van de expertise van Conclusion
Inmiddels heeft het bouwteam van Conclusion het programma overgedragen naar het beheerteam, dat als single point of contact optreedt voor de SAP-omgevingen. Mammoet voert de wereldwijde uitrol met eigen mensen uit. Mark kijkt goed terug op de samenwerking en is heel blij met de keuze voor Conclusion. “We hebben echt geprofiteerd van het feit dat ze op deelgebieden zulke diepgaande expertise hebben. Dat vind je bij een andere partij niet zo snel. Bovendien komen onze bedrijfsculturen overeen. Dat maakt dat je elkaar altijd weer vindt en er samen uit komt, ook als het even niet zo makkelijk gaat.”
Gefaseerde uitrol
Zodra de laatste aanpassingen zijn doorgevoerd in de template, zal de uitrol naar Nederland beginnen. Mark benadrukt dat dit een veel groter traject is dan België. “België is een relatief jonge organisatie, met slechts twee vestigingen. In Nederland bevindt zich ons hoofdkantoor. Met tien vestigingen is het groter. Maar het kent vooral meer complexiteit omdat er in het verleden vier grote overnames zijn gedaan, en die zijn onder de motorkap nog voelbaar.” Het uiteindelijke doel is om medio 2026 wereldwijd alle honderd vestigingen te hebben gemigreerd.
De belangrijkste les is dat rigoureus vasthouden aan ‘fit to standard’ goed uitpakt. “We zullen straks software hebben die onze processen volledig afdekt en toch goed onderhoudbaar is. Veel van de beslissingen die nu door mensen worden genomen, worden straks door software genomen”, zegt Mark. Dat zal ertoe leiden dat Mammoet efficiënter wordt, maar vooral ook effectiever. “Nu sturen we nog op de achteruitkijkspiegel. Straks kunnen we ook vooruitkijken. Bovendien hebben we als er onverwachte dingen gebeuren veel beter zicht op hoe we moeten handelen. Kortom, we komen echt ‘in control’ op onze business.”