Hooked on Learning

How to build habit forming products? Of eigenlijk, hoe zorgen producten ervoor dat we ze niet meer weg willen leggen en steeds terugkomen? Facebook, Instagram online games en veel andere online producten spelen in op het ‘verslaafd’ maken van hun gebruikers.

20 mei 2017   |   Nieuws   |   Door: Bright Alley I Conclusion

Deel

Applaudiserende mensen

How to use the hook

Nir Eyal, auteur van Hooked heeft dit uitgewerkt in een model: de ‘Hook’. Omdat de PowerApp middels micro-learning als doel heeft iedereen altijd-up-to date te maken is het vanzelfsprekend dat ook wij geïnteresseerd zijn in hoe je gebruikers steeds laat terugkomen. Ofwel: “How to use the hook.”

Op 17 mei vond het event What Makes you Click plaats met als keynote Nir Eyal. Hij neemt ons mee in de theorie achter de hook. Als eerst stelt hij de definitie van de Habit: A behaviour done with little or no conscious thought. Alle dingen die we dagelijks doen komt volgens Eyal voort uit gewoontes. Denk hierbij ook aan het refreshen van de Facebook feed, het bekijken van nieuwsapps en meer zaken die we onbewust doen.

De hook bestaat uit vier stappen die elkaar steeds opvolgen:

Trigger > Action > Reward > Investment.

Op deze manier kun je er door slim design voor zorgen dat gebruikers steeds vaker terugkomen. Meer uitleg vind je in deze video:

De Hook van Pinterest ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

pinteresthook

Na afloop van het eerste deel presentatie is het tijd voor het publiek om zelf met het model aan de slag te gaan. Mooi om te zien hoeveel mensen deze kans ook aangrijpen en enthousiast aan de slag gaan met hun eigen Hook canvas. Ook wij hebben de PowerApp nog eens goed onder de loep genomen en kwamen tot enkele waardevolle inzichten die we nog dit jaar zullen ontwikkelen.