Digitoegankelijkheid – het gaat verder dan je misschien denkt

Om digitale producten en diensten voor alle Europeanen toegankelijk te maken, is de European Accessibility Act opgesteld. Deze wet gaat vanaf juni 2025 in. Dit betekent dat niet alleen (semi-)overheidsinstanties in Europa zich aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid moeten houden, maar ook andere organisaties.

 Bij Bright Alley staat digitoegankelijkheid hoog op de agenda. Niet alleen omdat het wettelijk verplicht wordt, ook omdat wij het erg belangrijk vinden. En dat vindt onze collega Sebastiaan Schoute (developer) ook. We stelden hem daarom de volgende vragen:

7 december 2023   |   Nieuws   |   Door: Bright Alley I Conclusion

Deel

Foto van Sebastiaan in de gang, kijkend uit het raam

Wat is digitoegankelijkheid nu eigenlijk?

We leven in een wereld vol digitale middelen. Daarbij kun je denken aan software, websites en apps, maar ook pdf’s, video’s en formulieren. Digitoegankelijkheid betekent dat al deze middelen ook te gebruiken zijn door mensen met een functiebeperking. Dat is belangrijk, want veel dagelijkse handelingen kunnen bijna niet meer zonder gebruik te maken van digitale middelen. Denk bijvoorbeeld aan het doen van je bankzaken of het reizen met OV. Of het boeken van een vakantie. Bij ons werk volgen we de richtlijnen van het WCAG. Dat is een wereldwijd erkende set regels waarmee digi- en met name webtoegankelijkheid gemeten en beoordeeld wordt. Met het volgen van die richtlijnen verzekeren we ons en onze klanten van content  die voor iedereen toegankelijk is.

Waarom is het belangrijk hier aandacht aan te besteden in digitale leeroplossingen?

Leren is een belangrijk onderdeel van ons leven, en wordt steeds meer met behulp van digitale middelen gedaan. Een app op je telefoon om een taal te leren of up-to-date te blijven. Of een serious game als onderdeel van je onboarding. Iedereen moet dat kunnen doen; ook als je een functiebeperking hebt. Het ligt voor de hand om hierbij te denken aan mensen die niet kunnen zien, verlamd zijn of niet kunnen horen, maar het gaat verder. Een lichamelijke beperking kan iedereen overkomen, ook tijdelijk. Als je door een ongeluk je arm breekt of door een operatie even minder goed ziet is het prettig als digitale leermiddelen voor je blijven werken.

Welke rol heb jij zelf in het digitoegankelijk maken van onze oplossingen voor klanten?

Als developers zijn we gefocust op de technische oplossingen die beschikbaar zijn om digitale toegankelijkheid van (in ons geval) webtoepassingen zo goed mogelijk te verwezenlijken. Soms zijn meerdere oplossingen mogelijk voor dezelfde uitdaging. Samen met designers en learning consultants zoeken we naar de beste oplossing en voeren we die uit. Dat is een leerproces. Rekening houden met digitoegankelijkheid vergt een aangepaste benadering van ons werk. Bij elke feature die we ontwikkelen moeten we nadenken over zaken waar we voorheen niet automatisch bij stilstonden. Bijvoorbeeld hoe een knop werkt als je hem niet (goed) kunt zien of als je geen handen hebt om hem te bedienen. Dat gegeven is niet alleen een technische kwestie, maar zeker ook van invloed op het visueel en inhoudelijk ontwerp. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij!

 

Heb je een vraag over de digitoegankelijkheid van jouw digitale leeroplossing? Neem dan contact met ons op, we denken graag met je mee.