Digitoegankelijke e-learning

Digitoegankelijkheid wat houdt dat nou precies in? Het betekent dat digitale middelen zo zijn ontworpen dat iedereen ze kan gebruiken, inclusief mensen met bijvoorbeeld een visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking. Dit houdt in dat bijvoorbeeld teksten vergroot kunnen worden, er voldoende contrast is tussen tekst en achtergrond, en dat alle functies ook met een toetsenbord bediend kunnen worden. Of het toevoegen van een transcript voor gesproken teksten bij bijvoorbeeld video, voor mensen met gehoorbeperking. (Dit is overigens ook praktisch als je zonder beperking in een trein zit of in een rumoerige ruimte). Zo zorg je ervoor dat niemand wordt buitengesloten van de digitale samenleving.

9 oktober 2024   |   Nieuws   |   Door: Bright Alley I Conclusion

Deel

Test door ervaringsdeskundige

Voor ons is het belangrijk dat iedereen onze leeroplossingen kan doorlopen. Daarom houden we tijdens het ontwikkelen van onze interventies rekening met digitale toegankelijkheid. Zelf testen we dat door bijvoorbeeld een module te doorlopen zonder gebruik van een muis, of door een screenreader te gebruiken. Maar hoe ervaart iemand met een beperking de digitale toegankelijkheid van onze modules echt?

Onlangs hadden we het voorrecht om Patricia te verwelkomen. Patricia heeft een visuele beperking en gebruikt een speciaal toetsenbord en voorleesprogramma om te werken met haar laptop. Zij heeft ons laten ervaren hoe zij onze modules zou doorlopen, wat goed ging en waar dat lastiger was. Haar ervaringen, behoeften en aanpak gaven ons veel waardevolle inzichten.

Focuspunten

Naast het doorlopen van onze modules hebben we ook een interessant en leerzaam gesprek met elkaar gevoerd waarin Patricia ons nog meer tips heeft kunnen meegeven. O.a. de volgende focuspunten kwamen daarbij naar voren:

  1. Gebruik de juiste koppen: dit helpt iemand met een visuele beperking om een webpagina te scannen, en makkelijk te schakelen tussen de informatie op een pagina.
  2. Duidelijke instructies: geef bijvoorbeeld aan uit hoeveel interactieve elementen een pagina bestaat.
  3. Gebruik een goede focusorder: zorg dat je de pagina op een logische manier opbouwt, en dus vloeiend te doorlopen is.

Door deze dag hebben we onze kennis over het ontwikkelen van digitaal toegankelijke leeroplossingen weer verder kunnen vergroten.