[cut to flashback scene . interieur . dag]
Rewind… Het is 4 weken eerder en Nick bestaat nog helemaal niet. Ik zit in een teams-vergadering met 2 collega’s en de klant. Ons doel: het bedenken van een programma voor ‘iets’, waarschijnlijk een game, waarschijnlijk over meerdere dagen en waarschijnlijk met puzzels of opdrachten, als teaser voor de komende kerstmarkt...
In een creatieve sessie als deze kijk je vanuit alle kanten naar het doel. Oók voor een luchtiger onderwerp als deze. Wat zijn de doelen voor het bedrijf? Verbinding, betrokkenheid, aandacht? Wat is de motivatie voor een medewerker om hier zijn tijd aan te besteden? Aan een programma dat voor sommigen de stempel heeft van een ‘moetje’. En hoeveel tijd is dat dan? Wanneer is het programma voor de klant een succes? “Welke waardes vertegenwoordigt Kerst eigenlijk in onze wereld van diversiteit?”
In de laatste ronde van een enerverende sessie zijn er nog 3 concepten over met ‘Home Alone’ als uiteindelijke winnaar. Alles valt met dit concept op zijn plek. A) het is een herkenbaar verhaal, bijna als een sprookje met een duidelijke protagonist en herkenbare antagonisten. B) het is een rechttoe rechtaan verhaal dat juist daarom veel ruimte geeft aan eigen invulling en nuancering. En c) het heeft de natuurlijke structuur van een vervolgverhaal.
De klant heeft nog wat twijfels “En hoe krijgen we dan dat kerstgevoel daarin?” maar laat zich overtuigen door het enthousiasme van haar eigen collega’s.
[cut to productionroom scene. interieur . dag]
En daarmee begon onze eigen puzzel.
- Wat wordt ons ‘Home Alone verhaal’ en hoe laten we dat soepel overgaan in een dagelijks opdracht?
- Wat is de juiste toon en niveau zodat je een brede doelgroep aanspreekt, zonder te vervallen in een ‘One size fits nobody’?
- Hoe zorgen we voor reuring en bekendheid?
- Hoe dagen we mensen uit om in ieder geval de eerste stap te zetten?
- En hoe houden we vervolgens hun aandacht vast over de gehele periode?
En alles binnen een korte productietijd, èn met een non-negotiable deadline zoals onze projectmanager in iedere meeting weer benadrukte…