Radboudumc | Scenario-based learning voor de behandeling van alcoholverslaving

Psychiaters en artsen krijgen steeds vaker te maken met patiënten die naast hun ziekte ook verslavingsproblemen hebben. De behandeling van deze verslavingsproblemen vraagt om een specifieke aanpak. Ondanks dat ze dagelijks medicatie voorschrijven voor de behandeling van psychologische aandoeningen, ontstaat bij het voorschrijven van medicatie in het kader van detox een bepaalde mate van handelingsverlegenheid; huiverig om het verkeerde middel of de verkeerde dosering voor te schrijven. Het Radboudumc vroeg ons daarom om een leeroplossing te ontwikkelen die veelvoorkomende casuïstiek in de verslavingspsychiatrie behandelt. De uitdaging: niet alleen de kennis van de deelnemers over de behandeling van alcoholverslaving vergroten, maar ook hun zelfvertrouwen en vakbekwaamheid versterken.

Klant

Radboudumc

Radboud UMC

Markt

Zorg

Thema

Vakkennis oplossingen: Voor medewerkers

Publicatiedatum

23 juli 2024

Patient in bed krijgt zijn medicatie overhandigd

Scenario-based learning

De leeroplossing is uiteindelijk bedoeld voor drie doelgroepen binnen de verslavingszorg:
1) Psychiaters in het leertraject verslavingspsychiatrie
2) Verslavingsartsen in opleiding
3) Studenten Geneeskunde.
In de meest ideale situatie loopt deze doelgroep met een ervaren verslavingspsychiater mee. Dit is in de praktijk echter niet haalbaar. Om tot een leeroplossing te komen die de werkpraktijk zo dicht mogelijk benadert, hebben we scenario-based learning (SBL) ingezet. Bij SBL volgen de deelnemers een verhaallijn aan de hand van interactieve scenario’s die uitnodigen tot kritisch denken. De deelnemers nemen besluiten en lossen problemen op in situaties die zij in de praktijk ook tegenkomen.

De deelnemers maken gedurende de e-learning kennis met meerdere patiënten die hun verslaving aan willen pakken. Aan de hand van realistische scenario’s doorlopen ze alle stappen van de detoxificatie en terugvalpreventie bij alcoholverslaving. Op sleutelmomenten maken zij keuzes over het behandeltraject, waarbij ook de impact van gemaakte keuzes zichtbaar wordt. Schrijft je een deelnemer bijvoorbeeld het verkeerde medicijn voor, dan raakt de patiënt ernstig verward. Vervolgens is het aan de deelnemer om de situatie om te draaien. Op deze manier kunnen zij in een veilige setting hun vaardigheden oefenen en daarmee hun zelfvertrouwen opbouwen.

De e-learning was goed te doen, leuk dat het aan de hand van casuïstiek was!

Reactie van een deelnemer
Een aantal schermafbeeldingen uit de e-learning naast elkaar

Realistische video scenario’s

Met behulp van interactieve elementen dagen we de deelnemers uit om hun kennis toe te passen en te toetsen. Korte videoscenario's vormen een essentieel onderdeel van het leerproces. In samenwerking met een cameraploeg maakten we opnames in het Radboudumc Experience Center. De zorgvuldig opgestelde videoscripts hielpen om de productie van de video’s soepel te laten verlopen. Onze focus lag hierbij op het zo realistisch mogelijk weergeven van symptomen en situaties, waardoor deelnemers een levensechte leerervaring krijgen.

De video's bieden deelnemers de mogelijkheid om hun kennis direct toe te passen in realistische situaties, wat hun begrip verdiept en de leerervaring verrijkt.

Ik vond het een goede e-learning. Hij was niet te lang en bevatte relevante stof. Alles was goed te volgen.

Reactie van een deelnemer
Acteur in ziekenhuisbed die wordt gefilmd door een cameraploeg

Krachtige leeroplossing

Het resultaat? Een krachtige leeroplossing die niet alleen de kennis van de doelgroep vergroot, maar ook zelfvertrouwen en vakbekwaamheid verbetert. De e-learning is al bij meerdere groepen ingezet en de eerste reacties zijn zeer positief.

Prof dr. A.F.A. Schellekens schrijft: “Deze module helpt artsen om echt de koppeling van kennis naar de praktijk te maken. Dit verlaagt de drempel om bijvoorbeeld medicatie voor te schrijven bij alcoholverslaving en helpt om ernstige complicaties van alcoholontwenning te voorkomen.”

We zijn trots op de afronding van dit project en de bijdrage die we hiermee hebben geleverd aan een verbeterde verslavingszorg.

Meer weten over scenario-based learning?

Neem even contact op.

Close up van Jeanne-Marie

Jeanne-Marie Baarends

Business Developer
Jeanne-Marie.Baarends@brightalley.nl