PwC | Fiscale dilemma’s bespreekbaar maken in VR

Of het nou de discussie over de lage bijtelling van elektrische auto’s is op een verjaardagsfeestje of de fiscale rol bij de verduurzaming van de maatschappij in een talkshow en op social media; er is genoeg te doen rondom belastingen. PricewaterhouseCoopers (PwC), het bekende internationale accountants- en belastingadviseurbedrijf zocht een manier om samen met belanghebbenden een deep dive in de materie te doen. Om op een aantrekkelijke manier fiscale dilemma’s van alle kanten inzichtelijk en bespreekbaar te maken. Wij ontwikkelden samen met PwC Talk About Tax – een interactieve VR-game om vanuit verschillende invalshoeken fiscale dilemma’s te bespreken met belanghebbenden.

Klant

PricewaterhouseCoopers

Logo PricewaterhouseCoopers

Markt

Financiële dienstverlening

Thema

Compliance in je cultuur

Publicatiedatum

9 februari 2022

Een collega met een VR-bril en enkele schermen uit de game

Is dit nodig dan? Ja, want het debat op gebied van belastingen polariseert, met het risico dat verschillende groepen in de samenleving allemaal een mening over belasting(strategie) hebben, maar elkaar niet meer verstaan of elkaars standpunten tot zich nemen. Daarom was PwC op zoek naar een oplossing voor PwC-medewerkers, stakeholders en klanten om:

  1. dilemma’s rondom belastingen op een leuke manier inzichtelijk te maken;
  2. bewustwording te creëren bij in- en externe stakeholders over de verschillende invalshoeken die op fiscale dilemma’s mogelijk zijn;
  3. een startpunt te bieden voor een constructieve discussie over het brede thema tax.

PwC maakte een informatieve video over de case:

Immersive learning met ‘Talk about tax’

Om echt in de materie te duiken wilden we iets ontwikkelen waarbij deelnemers helemaal ondergedompeld worden in de materie. Deze methode heet immersive learning en zorgt ervoor dat bewustzijn en kennis veel beter overgebracht worden dan met meer traditionele manieren van digital learning. Dit deden we via een game in VR. Om de doelgroep echt uit hun dagelijkse gedrag op aarde te halen speelt het verhaal zich af in de ruimte waarbij zij in de huid kruipen van verschillende karakters.

In een science-fiction ruimtestation belanden de deelnemers in een space gameshow. Onder leiding van een robothost en zijn robot-sidekick beantwoorden zij quizvragen en gaan zij het gesprek aan over de belangrijke belastingthema’s vanuit de door hen gekozen rol. Tijdens deze ervaring leren zij naar belastingthema’s als tax transparency, tax planning en de environmental, social, and corporate governance (ESG-criteria) te kijken vanuit verschillende oogpunten. De sidekick geeft inhoudelijke feedback op de onderwerpen. En de host spoort aan om je eigen mening te vormen over belastingthema’s.

Schermvoorbeeld blik vanuit het ruimtestation op planeet aarde
schermafbeelding met twee avatars die in het ruimtestation staan
Een collage van schermafbeeldingen uit de VR-game
Compilatie van meisje met VR-bril en conrollers met op de achtergrond drie schermafbeeldingen

Van idee naar complete game: Werkwijze

We startten dit project met Creative Thinking om het concept scherp te stellen, de doelgroep te betrekken en de inhoud op te halen bij diverse stakeholders. Met een duidelijk concept konden we de backlog opstellen en gaan prioriteren met PwC. In vier sprints ontwikkelden we deze game op een agile manier. Na iedere sprint gaven we één of meerdere demo’s en verzamelden we feedback. Dit zorgde voor een ontwikkelproces waarbij onze klant goed op de hoogte was van de voortgang en aan het roer zat om keuzes te maken en bij te sturen waar nodig. De game wordt nu uitgerold binnen PwC en is beschikbaar als app en als webversie.

Effecten (naast een ruimtereis)

Deelnemers geven aan het al een ervaring op zich is om je via VR in een heel andere setting te wanen. Dit maakt dat ze open staan voor nieuwe en aanvullende inzichten. Talk about tax zorgt er ook voor dat je op een makkelijke en veilige manier van rollen en standpunten kan wisselen zodat het laagdrempeliger is om over de hele breedte naar fiscale dilemma’s te kijken. Dit resulteert in een evenwichtige positie bij het volgende moment dat fiscale dilemma’s aan bod komen in het werkveld.

“De inzet van gamification voor inzichtelijk maken van verschillende invalshoeken op fiscale dilemma’s was nieuw voor PwC. We begonnen het project dan ook zonder te weten waar we zouden eindigen. Bright Alley heeft via de agile manier van werken ons hier heel goed in begeleid. Met een geweldige game als resultaat.”

- Hayte de Jong, lid van het PwC-team.

Meer info en zelf ervaren? De case en de mogelijkheid tot proberen staat op de website van PwC zelf. Weten wat Bright Alley allemaal doet rondom immersive learning? Bekijk ons dossier hierover.