De antwoorden op deze vragen verschillen per situatie en bevinden zich regelmatig in het grijze gebied. Bijvoorbeeld, er kan besloten worden om een vertraagde trein op te heffen als het rustig is, terwijl deze vertraagde trein door blijft rijden als het druk is, om de mate van hinder en onveilige situaties voor reizigers te beperken. Toch moeten medewerkers altijd snel en adequaat kunnen handelen en besluiten nemen. Om medewerkers handvatten te geven is er de werkwijze Verkeersmanagement. Deze werkwijze bevat veel informatie over hoe procedures uitgevoerd moeten worden. Maar sommige situaties passen niet in het standaard plaatje, deze vragen om een maatwerk aanpak. Vandaar dat ProRail met de vraag kwam:
Bright Alley, hoe zorgen we ervoor dat ProRail’ers van Verkeersmanagement de werkwijze goed blijven beheersen en deze kennis kunnen vertalen en inzetten in complexe situaties?
Met deze vraag als uitgangspunt zijn we in gesprek gegaan over de meest passende leervorm. Al snel bleek dat het voor ProRail van belang was dat binnen de leervorm een breed assortiment aan informatie kon worden aangeboden. Hiernaast was het ook cruciaal dat het leren op elke locatie mogelijk was, dat de content sterk aansloot bij de werkpraktijk en dat het een diverse groep medewerkers aansprak. Aansluitend bij deze wensen hebben we de PowerApp gekozen als manier om medewerkers te stimuleren en te ontwikkelen. Deze app biedt informatie in kleine stukjes aan, maakt leren op elke locatie mogelijk en kan eenvoudig up-to-date gehouden worden.