Tijdens detentie kan de gedetineerde kennis maken met het platform. Hier kan hij al zijn regelzaken invoeren. Het platform kan hem op verschillende manieren helpen, met een duidelijk overzicht, met reminders, met verwijzen, etc. Daarnaast kan hij het platform gebruiken om persoonlijke informatie op te slaan.
Na detentie kan de gedetineerde met zijn gegevens een app downloaden. De app bevat dezelfde informatie als tijdens zijn detentie. De gedetineerde kan zo zien wat hij heeft gedaan en wat hij nog moet doen. Daarnaast krijgt hij de gelegenheid om via een rode knop in contact te komen met een medewerker.
Op basis van de principes van design thinking gingen we aan de slag. Tweemaal organiseerden we een workshop in de inrichting. In een klein comite haalden we gericht informatie op. Zo ontstond er een beeld van de twee uitersten, de gemotiveerde en de ongemotiveerde gebruiker.
We zijn rondgeleid in de inrichting en hebben interviews afgenomen bij gedetineerden. Allemaal voor het vormen van een beeld en het vergroten van het draagvlak. Je moet immers de doelgroep kennen voordat je gaat bouwen.
Op basis van de informatie hebben wij een conceptproduct gebouwd.