Platform Operations: zelf doen of uitbesteden?

“Waarom voor beheer betalen als er nooit wat mis gaat?”  

Als Manager Platform Operations krijg ik die vraag regelmatig. “Waarom zou ik voor jullie betalen, terwijl er nooit wat misgaat? En eerlijk gezegd: ik beschouw het als het grootste compliment. Want dat betekent dat ons werk opvalt omdat het niet opvalt.  

8 april 2025   |   Blog   |   Door: AMIS Conclusion

Deel

Platform Operations

Mijn antwoord is dan ook meestal: “Mijn mensen willen ook graag rustig kunnen slapen. En dat gun ik jou ook. Daarom zorgen wij dat veel processen automatisch verlopen. Zodat jij gewoon weekend kunt vieren en niet om drie uur ’s nachts gebeld hoeft te worden.”

Wat is de waarde van Platform Operations? 

Van buitenaf lijkt Platform Operations simpel: zorgen dat ‘de systemen het doen’. Maar onder de motorkap gebeurt veel meer. Het draait om continuïteit: data moet beschikbaar zijn, applicaties betrouwbaar en downtime geminimaliseerd. En ja, dat kun je als bedrijf misschien prima zelf organiseren, totdat er ineens iets misgaat. Wat je dan vaak ziet, is dat alles op één of twee interne specialisten leunt. En laat die nu net niet beschikbaar zijn als het erop aankomt. Dan ligt de operatie stil en blijkt plotseling dat één persoon het verschil maakt tussen doorgaan of uitval van een volledige keten. 

Bij AMIS Conclusion beheren wij omgevingen voor klanten in verschillende sectoren, waaronder energie, zorg, transport & logistiek, retail en agri. Die systemen zijn cruciaal voor hun dagelijkse operaties. Als er iets misgaat, kan dat enorme impact hebben – denk aan treinen die stilstaan of productieprocessen die aanzienlijke vertraging oplopen. Wij zorgen ervoor dat dit niet gebeurt door 24x7 monitoring, preventief onderhoud en lifecycle management. 

Waarom het vaak misgaat bij zelf doen 

Veel organisaties denken: onze systemen draaien toch gewoon? En inderdaad, zolang alles goed gaat, lijkt het alsof niemand echt iets doet. Het systeem draait immers automatisch. Tot het moment dat er íets moet gebeuren – een storing, update of wijziging. Dan blijkt ineens dat alleen ‘die ene collega’ weet wat er moet gebeuren. En als die niet beschikbaar is? Dan staat de hele operatie stil. 

Een voorbeeld uit de praktijk: een grote organisatie had één interne databasebeheerder. Toen er een ernstige storing optrad, was deze niet beschikbaar. Gelukkig konden wij op zondag nog een specialist vrijmaken die het probleem wist op te lossen. De productie kon op maandag weer draaien. Maar dit doen we natuurlijk liever niet. We plannen onderhoud het liefst op rustige momenten: regelmatig, beheerst en zonder stress bij onszelf en vooral geen stress bij onze klanten. We zorgen voor maatregelen waardoor er bij verstoringen geen data verloren gaat. En nog beter: we voorkomen dat er überhaupt een storing ontstaat.  

De meerwaarde van platformbeheer uitbesteden 

Het grote verschil tussen zelf je platform beheren en samenwerken met een gespecialiseerde Platform Operations-partner zit in de borging van kennis en beschikbaarheid. In plaats van te vertrouwen op één interne specialist, biedt een externe partij toegang tot een team van consultants die zich continu bezighouden met het monitoren en optimaliseren van systemen.  

Met 24/7 monitoring en doorlopende updates worden potentiële problemen opgelost voordat ze impact hebben. Daarnaast wordt geregeld dat de omgeving altijd voldoet aan actuele security- en compliance-eisen. Of het nu gaat om een kleine verstoring of een kritieke storing die de inzet van meerdere experts vereist, een gespecialiseerde partner heeft de capaciteit en expertise om snel en effectief te handelen. 

Ook kennis blijft op deze manier geborgd. Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, niemand kan in z’n eentje alles bijhouden, laat staan het ook nog goed implementeren. Externe specialisten werken dagelijks met onder andere Oracle, Microsoft Azure en PostgreSQL, volgen alle ontwikkelingen en passen deze gecontroleerd toe.  

Wij zorgen voor een standaard inrichten van de omgevingen. Back-up, monitoring, diagnose, upgrades en uitwijk doen we allemaal met een standaardoplossingen. Investeren in goede oplossingen resulteert in meer veiligheid, betere stabiliteit, voorspelbaarheid en lagere totale beheerkosten. 

Voorkomen is beter dan genezen 

Wanneer klanten zeggen: “Waarom betalen voor iets dat nooit misgaat?”, weet ik dat we het goed doen. Want dan merken ze niets van ons werk. Geen uitval. Geen onverwachte downtime. Geen weekendstress.   

En dat is precies de bedoeling. Die rust en stabiliteit komen niet vanzelf: ze zijn het resultaat van continue monitoring, zorgvuldig onderhoud en het tijdig doorvoeren van updates. Systemen die up-to-date zijn, vormen geen risico voor je bedrijfsvoering. Denk aan compliancy, beveiligingslekken of onvoorspelbare crashes; dat soort problemen voorkom je door preventief te handelen, niet pas als het misgaat. 

Het moet gewoon altijd werken 

Tegenwoordig verwachten klanten directe antwoorden. Ook ’s nachts. Ook in het weekend. Automatische processen draaien non-stop, in verschillende tijdzones. Updates, monitoring en patches moeten dus naadloos en zonder verstoringen uitgevoerd worden. 

Je kunt het vergelijken met een brandalarm en blusinstallatie: je hoopt dat je het nooit nodig hebt. Maar als het toch misgaat, ben je blij dat er direct wordt ingegrepen. Dat de schade beperkt blijft. En dat iemand regelmatig controleert of alles nog brandveilig is. Dat is precies wat Platform Operations doet: zorgen dat je systemen betrouwbaar en veilig zijn. Altijd.  

Wat als een bedrijf het wel zelf kan? 

Natuurlijk zijn er bedrijven die groot genoeg zijn om Platform Operations zelf te regelen. Zij hebben 24/7-teams, investeren in kennisborging en houden hun platformen strak in de gaten. Maar zelfs deze bedrijven kiezen er steeds vaker voor om de verantwoordelijkheid (deels) bij een externe partner neer te leggen. Waarom? Omdat ze weten dat deze partner de juiste actuele kennis, heldere processen en bruikbare tools hebben om hun beschikbaarheid te garanderen zonder dat ze daar zelf continu mee bezig hoeven te zijn. Zo kunnen zij zich richten op zaken die onderscheidend zijn voor hun bedrijfsproces.  

Uitbesteden of zelf doen? Het is een strategische keuze 

De keuze tussen zelf doen en uitbesteden is uiteindelijk een strategische keuze. Wat is belangrijker: volledige controle houden of vertrouwen op een partner die rust, zekerheid en continuïteit biedt? Bij AMIS Conclusion nemen we die verantwoordelijkheid serieus. We zorgen niet alleen voor de dagelijkse beschikbaarheid van systemen, maar denken ook mee over de toekomstbestendigheid van het IT-landschap. Platform Operations mag dan vaak ‘onzichtbaar’ zijn, het is wel de ruggengraat van je organisatie.  

Hoeveel moeite wil je steken in iets dat een ander sneller, beter, betrouwbaarder en goedkoper kan regelen? Je hoeft geen eigen brandweer op te tuigen als je geen vliegveld of petrochemische installatie runt. Laat dat gerust aan experts over.