1. Over vertrouwen, kansen en kwaliteit; Oracle is écht aan het veranderen
De laatste maanden werd Oracle regelmatig aangehaald in onder andere het FD met betrekking tot de wijze van zakendoen en contractmanagement. Mijn beeld is iets genuanceerder, maar we herkennen ook de verhalen uit eigen ervaring. Als dienstverlener stel je je klant namelijk altijd centraal en streven wij naar de best mogelijke samenwerking. Al een tijdje horen we vanuit medewerkers bij Oracle dat er écht iets aan het veranderen is en dat was zichtbaar, hoorbaar en voelbaar op OOW.
Niet langer ging het over sell, sell, sell (buy, buy, buy zo je wilt) en kill, kill, kill. Het ging niet meer over producten en features die je betaald toe moet voegen of over andere calculatiemodellen. En het ging niet meer over het verslaan van de concurrentie en het afgeven op anderen.
Het ging over samenwerking, over toegankelijkheid, over gratis nieuwe features, over multi-cloud en hoe Oracle daarin faciliteert. Het kwam naar voren in keynotes en parallelsessies. Ook in de partnersessies en gericht op de bedrijven die Oracle producten en diensten naar de markt brengen. Ik hoorde het in de gesprekken met het (nieuwe) management, de aanwezige sales, en van andere partners aanwezig op de conferentie: “het is anders”. Ik ervaarde het dus ook zo, het hele gevoel bij het evenement was gericht op toekomst, vertrouwen, kansen en kwaliteit. Aan de producten heeft het vaak niet gelegen en nu maakt de organisatie ook een stevige positieve draai.