Performance benchmark van informatieverkeer
Collega Maarten heeft het in zijn artikel over het niet-functionele gedrag van asynchrone non-blocking stacks. Een mond vol, maar prima uit te leggen door de metafoor over een loket: “Asynchrone communicatie kenmerkt zich door loskoppeling van vraag en antwoord, de non-blocking variant daarbovenop als een hoeveelheid loketten”. Direct na de ‘hand-over’ van de lokettist, wordt de rij niet geblokkeerd en kan het loket de volgende klant afhandelen. Bij het ontvangen van een antwoord, zoekt de lokettist de aanvrager opnieuw op. Op deze manier kunnen grote hoeveelheden parallelle informatievragen snel worden afgehandeld. Traditioneel heb je het risico van lange rijen voor de loketten als de afhandeling in de achtergrond langer duurt. In ons onderzoek vergelijken we de omslagpunten van deze methodes om de juiste keuzes te kunnen maken bij het type informatieverkeer in IT-systemen. Tussen de userinterface en de achterliggende systemen, of tussen bedrijfssystemen onderling. De afhandeling van pin-transacties vraagt nu eenmaal een andere benadering dan de verwerking van bankmutaties. Beide hoge volumes, de verwachtingen t.a.v. wachttijden zijn echt anders. Deze zijn duidelijk, maar waar ligt het omslagpunt? Maarten doet regelmatig fundamenteel onderzoek naar deze vraag.