Nieuwe Release Profit 1: dit gaat er veranderen

Een golf van opwinding raast door het AFAS-ecosysteem, nu AFAS met trots Profit 1 heeft gepresenteerd. Een bewuste keuze is gemaakt om het Profit 1 te noemen, in plaats van Profit 23 zoals eerder aangekondigd. En dat heeft absoluut een reden. Dennis van Velzen, Operationeel Directeur bij Conclusion AFAS Solutions en Stephan van der Linde, Teamleider & Consultant, praten ons bij over de veranderingen die vooral gericht zijn op de verbeterde look & feel en de gebruikerservaring.

20 juni 2023   |   Nieuws   |   Door: Conclusion AFAS Solutions

Deel

AFAS Open 2023

In Profit 1 zijn talloze optimalisaties doorgevoerd voor de verschillende producten. Opvallend is dat de nieuwe versie niet Profit 23 is genoemd, maar Profit 1. Operationeel directeur Dennis van Velzen legt uit: ‘Dat heeft alles te maken met de ingrijpende veranderingen op het gebied van de vernieuwde look & feel, snelheid en toegankelijkheid. Maar de mooiste ontwikkeling is dat Corporate Social Responsibility (CSR) een nog prominentere plaats heeft gekregen binnen Profit 1.’

CSR omvat een breed scala aan activiteiten en beleidsmaatregelen die bedrijven moeten implementeren om een positieve bijdrage te leveren aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hierover moet vanaf volgend jaar worden gerapporteerd, het gaat daarbij om meer dan 1.000 datapunten. De ontwikkelaars bij AFAS zijn druk bezig geweest om dit te integreren in de software. Er zijn dashboards en workflows toegevoegd waarmee je precies kunt zien hoever je bent met je CSR-doelstellingen, of het nu gaat om het bijhouden van het woon-werkverkeer, inclusiviteit in het personeelsbestand of de hoeveelheid afval die je produceert. Dennis zegt: ‘De rapportagemogelijkheid zat al in Profit, maar wordt steeds verder uitgebreid en dat heeft alles te maken met komende wet- en regelgeving waar veel organisaties volgend jaar mee te maken zullen krijgen. AFAS heeft een slimme keuze gemaakt door dit een belangrijke pijler te laten zijn, niet alleen in de eigen bedrijfsvoering maar ook in de software zelf. Dit is een gezonde ontwikkeling, omdat je als organisatie het goede voorbeeld wilt geven en een leefbare en gezonde aarde wilt doorgeven aan onze kinderen.’

Het maximale eruit halen

Dennis: ‘Veel van onze klanten zullen moeten gaan rapporteren over hun CSR-beleid. Met deze nieuwe functionaliteiten kunnen ze nu gedetailleerd inzicht verkrijgen in hun energie- en waterverbruik, wagenpark en CO2-voetafdruk. Maar we gaan graag nog een stapje verder en willen onze klanten inspireren en motiveren om CSR in het DNA van het bedrijf op te nemen, zodat het niet alleen als verplichting wordt gezien waarover gerapporteerd moet worden.’

Omdat gebruikers steeds meer zelf kunnen in Profit, ziet Stephan de rol van de consultant ook wel veranderen. ‘Dankzij de gebruiksvriendelijkheid van Profit en de goed beschreven helppagina van AFAS kunnen consultants gaan merken dat hun werk verandert. In plaats van zich op de technische aspecten te richten, kunnen ze nog meer hun expertise van AFAS inzetten en meedenken op het niveau van de bedrijfsprocessen om het maximale potentieel uit AFAS te halen.’

Lees hieronder een selectie van de meest opvallende nieuwe functionaliteiten en verbeteringen:

# Een frisse look & feel

De meest in het oog springende verandering is de make-over die Profit heeft ondergaan. Als de motor van AFAS is Profit intuïtiever geworden. Het zoeken binnen de menu-items is uitgebreid en je hebt vanaf het dashboard toegang tot je favorieten. Kortom, de gebruiksvriendelijkheid van Profit is aanzienlijk verbeterd. Bovendien is door deze vernieuwingen de snelheid van de software aanzienlijk verhoogd. De performance is altijd belangrijk, vooral in grotere organisaties waar de omgeving soms traag kan zijn. Dankzij de verbeteringen krijgen zowel Profit als InSite hierdoor een boost.

# Krachtige zoekmogelijkheden

Laten we wat dieper ingaan op de zoekfunctie. In Profit kun je nu door de hele applicatie heen zoeken vanaf het startscherm, de ‘spotlight’ zoals AFAS deze noemt. In de autorisatietool kun je bijvoorbeeld veel nauwkeuriger zien welke rechten een gebruikersgroep bevat. Daarnaast kan je zoeken in de managementtool, de contexten en profielen. Het is een van de grootste veranderingen qua look & feel in Profit die de gebruikerservaring naar een hoger niveau tilt.

# Verbeterde toegankelijkheid

Dankzij een duidelijkere lay-out en de mogelijkheid om in- en uit te zoomen, is Profit toegankelijker geworden. Waar je voorheen wel 50 regels tegelijk in een weergave had, biedt Profit nu een veel beter overzicht door de zoom-in optie. Het wordt daarmee eenvoudiger om gegevens te analyseren vanuit een weergave en hier een waarde aan te hangen.

# Voldoen aan wet- en regelgeving

Profit heeft de methode voor onderhanden werk aangepast om te voldoen aan nieuwe wettelijke vereisten per 1 januari 2024. De overheid stelt specifieke rapportage-eisen en AFAS heeft ervoor gezorgd dat de software in lijn is met deze regelgeving. Dat geldt ook voor Corporate Social Responsibility (CSR), zoals het meten van de uitstoot per medewerker. Deze functionaliteit is nog niet volledig toereikend, iets waar AFAS de komende maanden hard aan zal blijven werken.

# Scanbox in AFAS

Op dit moment moeten facturen eerst worden ingelezen met behulp van een afzonderlijke applicatie voordat ze in AFAS kunnen worden geïmporteerd. Er komt een functionaliteit in AFAS die de factuur automatisch uitleest op kop-niveau en direct in AFAS plaatst. Dit betekent dat het hele proces efficiënter verloopt en dat gebruikers niet langer hiervoor een afzonderlijke applicatie moeten gebruiken. Een functionaliteit welke in de SB+ licentie reeds gebruikt wordt en dus al werkend is.

# Eenvoudig digitaal ondertekenen

Voorheen kon je een fout in een digitaal ondertekend document alleen herstellen, door het dossier volledig te verwijderen. Dit was een veelvoorkomend probleem waarvoor ons Servicecenter talloze tickets ontving. Gelukkig heeft AFAS hiervoor een slimme oplossing bedacht, zodat gebruikers het document eenvoudig kunnen herstellen in de workflow. Hierdoor blijft alle informatie behouden en hoeft er alleen een nieuw document gegenereerd te worden. Dit betekent minder frustraties en meer efficiëntie voor de eindgebruiker. 

Samengevat: de voordelen voor de eindgebruiker

De nieuwe release draait volledig om het belang van de eindgebruiker. Met de verbeterde look & feel, krachtige zoekmogelijkheden en verbeterde toegankelijkheid wordt de software gebruiksvriendelijker. Stephan: ‘Voorheen moest je als gebruiker een zekere mate van expertise hebben om Profit effectief te gebruiken, maar dat verandert nu het gebruikersvriendelijker is. Ook medewerkers van afdelingen zoals HR-administratie, debiteuren- en crediteurenbeheer, of recruitment profiteren van de intuïtieve interface en de mogelijkheden in Profit. Dit kan betekenen dat klanten minder geneigd zijn om alles naar Insite te brengen, omdat Profit nu makkelijker en prettiger in gebruik wordt.’

Bereid je voor op de nieuwe release

Op de vraag of Stephan nog een tip heeft, antwoordt hij: ‘Wacht nog heel even met de overgang naar de nieuwe release, tot bepaalde issues opgelost zijn. Hoe later je overgaat naar de nieuwe release, hoe soepeler de overgang zal verlopen en je kunt gaan profiteren van de nieuwe functionaliteiten.’

Heb je nog vragen over de nieuwe release van Profit 1 of wil je meer informatie over hoe deze functionaliteiten jouw bedrijf kunnen helpen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Ons team van enthousiaste en deskundige consultants staat klaar om je te assisteren en te adviseren bij het optimaliseren van je bedrijfsprocessen met AFAS.