“Om als business consultant klanten te kunnen adviseren, moet je natuurlijk wel de nodige kennis hebben van de applicatie. Daarmee ben ik een dik half jaar intensief bezig geweest, terwijl ik ook mijn nieuwe rol ontwikkelde. Conclusion AFAS Solutions is een dienstverlener die de klant écht centraal stelt, met de software als middel om doelen te behalen. Door mijn opgebouwde kennis van HR, en op de stoel van meerdere werkgevers, kon ik daarom snel slagen maken.
HR wordt gekenmerkt door veel veranderlijke wetgeving, die vaak een flinke impact heeft op de organisatie. CSRD is daarvan een voorbeeld. De definitieve richtlijnen voor die verplichte rapportage over duurzaamheid zijn nog in de maak, maar zijn al relevant voor grotere bedrijven in 2024. Werk aan de winkel, als je bedenkt hoeveel data moet worden verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd. Maar eerst moet een duurzaamheidsstrategie worden geformuleerd en doelen worden gesteld. Daar ligt mijn kracht, want ik begeef me graag in de driehoek van strategie, proces en applicatie. Vanuit de strategie meedenken, vormgeven en processen inrichten, dat vind ik het mooiste aan mijn werk. Zo kun je zorgen wegnemen.”
Met het thema CSRD bewijst zich de kracht van het Conclusion-ecosysteem, waarvan Conclusion AFAS Solutions deel uitmaakt. Renee: “We kunnen de kennis halen van uiteenlopende IT-bedrijven, die allemaal met het thema bezig zijn. De een weet alles van data, de ander van strategie. We kunnen onze klanten daarmee van start tot eind begeleiden op de weg naar CSRD.
Conclusion loopt al meer dan 10 jaar voorop in duurzaamheid; we hebben een intrinsieke motivatie om niet alleen te ondernemen, maar vooral óók duurzaam te ondernemen. Dit laat Conclusion bijvoorbeeld zien met het programma Conclusion Cares. Met collega’s van verschillende werkmaatschappijen geven we richting aan duurzaamheid en maken we het concreet in beleid en cultuur. Niet alleen voor onszelf, maar ook ter inspiratie voor klanten.”
Zo brengt Renee veelzijdige expertise binnen bij Conclusion AFAS Solutions, die ze koppelt aan de activiteiten van AFAS op het terrein van CSRD. “Hoe moeten we de aanstaande wetgeving interpreteren? Waar haal je de plukjes data vandaan? Wat kan AFAS hierin betekenen? Waar moeten we verder kijken dan AFAS of moeten we ook andere oplossingen inzetten, zoals Power BI of ons eigen integratieplatform? Ik merk dat bij mijn klanten CSRD nog onvoldoende op agenda staat. Onterecht, want ook al moet je wellicht zelf pas over een paar jaar rapporteren, als leverancier zullen jouw klanten er al wel naar vragen. Je móet dus minimaal het gesprek aangaan met de partners in je keten: Wat heb jij van hen nodig en zij van jou? Die sense of urgency móeten we nu overbrengen, o.a. zodat we niet half december paniekaanvragen krijgen en onze klanten niet op tijd kunnen voorzien.”
Evenwel brengt Renee de boodschap over dat klanten zich ook niet moeten laten afschrikken. “Breek het op in kleine stukjes, stel een (project)team samen, breng in kaart wat je al doet, wie je stakeholders zijn en welke duurzaamheidsdoelen aansluiten op de organisatie. Op basis daarvan kunnen wij aan de slag, al dan niet in samenwerking met het Conclusion-ecosysteem. We hebben werkelijk alles in huis om klanten te inspireren en te ondersteunen. Om óók hier voorop te lopen in duurzaamheid.”
Renee maakte de switch naar IT, maar vanuit de overtuiging dat HR het mooiste vak op aarde is. “Dat is en blijft mijn terrein, mijn warme bad. De betekenis van HR voor het succes van een organisatie wordt vaak onderschat. Het gaat over de mensen, die het werk willen doen dat ze leuk vinden in een veilige omgeving en onder de juiste voorwaarden. Hoe fijn is het als je daarop kunt focussen, omdat de administratieve rompslomp goed is geregeld? Voor de klanten in zorg en welzijn, die ik bedien, is het zelfs essentieel dat zij tijd en ruimte krijgen om hun belangrijke werk te doen.”