Goed werkgeverschap nu helpt je in de toekomst

Directeur Sebastiaan Leeuwenkamp van Conclusion AFAS Solutions (CAS) valt direct met de deur in huis: “Het verbaast mij als ik zie hoe in BV Nederland met de medewerkers wordt omgegaan. En ik snap dat je in tijden van crisis keuzes moet maken die niet niet altijd even leuk zijn. Maar als je je nu slecht gedraagt als werkgever, komt dat in de toekomst bij je terug. Daar ben ik van overtuigd!” Sebastiaan geeft in deze blog zijn visie op werkgeverschap in crisistijd en heeft daar een duidelijke mening over.

4 juni 2020   |   Nieuws   |   Door: Conclusion AFAS Solutions

Deel

Visie op werkgeverschap | Conclusion AFAS Solutions

Positionering van belang

“Ik sprak pas met een van de toprecruiters van Nederland en die bevestigde mijn beeld over werkgeverschap. Zij zei: “De wijze waarop je je nu positioneert, gaat je de komende jaren helpen. Mensen gaan kijken hoe je met de werknemers omgaat tijdens een crisis en of je als bedrijf gebruik hebt gemaakt van de verschillende steunmaatregelen”. Als er sprake blijft van krapte op de arbeidsmarkt, worden deze zaken meegenomen in de overweging. Maar als goed werkgever heb je de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van je medewerkers en de continuïteit van de dienstverlening. Een instelling die Sebastiaan de afgelopen drie maanden van harte heeft genomen, blijkt wel uit het meest recente medewerkersonderzoek met als thema COVID-19. Daarin staan louter positieve reacties op de aanpak van CAS richting de medewerkers.

Goed werkgeverschap

Op de vraag hoe Sebastiaan ‘goed werkgeverschap’ concreet ziet, geeft hij een heel duidelijk antwoord. “Het is van belang om onze mensen thuis goed te faciliteren. Enerzijds gaat dat over het gebruik van materialen. Onze medewerkers mogen alles gebruiken, wat zij op kantoor ook nodig hebben. Ik vertrouw erop dat die spullen wel een keer terug komen. Anderszijds gaat dat over het vrijlaten van mensen om een goede werk-privé balans te vinden. Het is niet makkelijk om met kinderen thuis te werken. Vanochtend moest een medewerker midden in de Weekly (onze dagstart) weg om zijn kind naar school te brengen. Dat is helemaal geen probleem. Deze situatie heeft nog nooit iemand meegemaakt. En dat vraagt om flexibiliteit. Er is geen eenheidsworst die nu toepasbaar is. Vertrouwen is de basis waarop ons bedrijf en de cultuur is gebaseerd.”

Persoonlijk contact

De grote verandering is het missen van het persoonlijk contact. “Normaal keek je iemand in de ogen tijdens een gesprek. En liepen de medewerkers tien keer per dag bij me binnen. Er was een groot informeel circuit op kantoor, zoals tijdens de lunch en de gesprekjes bij de koffie-automaat. Dat is allemaal niet meer. Ik kan bijvoorbeeld niet even mijn hand op de schouder van een medewerker leggen en zeggen dat ik trots op hem ben. Dat is toch wel anders om dat via een schermpje en de camera te doen…”

Om een stukje contact in stand te houden, belt Sebastiaan regelmatig met zijn medewerkers. “Het zijn praatjes om niks, gewoon om even bij te kletsen. Hoe gaat het thuis, hoe voelt de medewerker zich. Met name de alleenstaanden probeer ik heel regelmatig even te spreken.” Die betrokkenheid komt overigens vanuit beide kanten. De medewerkers hebben de afgelopen weken veel ondernomen. Zo zijn twee collega’s op tour door Nederland gegaan om zelfgebakken koekjes rond te brengen. Sebastiaan lacht trots: “Daar zijn echt prachtige filmpjes van gemaakt! Een super initiatief!”

Nieuwe medewerker

En terwijl er bij veel bedrijven angst is voor ontslagen, neemt CAS juist een nieuwe medewerker aan. Sebastiaan: “Klopt, op 1 mei is een nieuwe collega begonnen. We hadden met hem al afspraken gemaakt voor de coronatijd. Hij had zijn vorige baan al opgezegd, dus als wij waren teruggekrabbeld, was hij tussen wal en schip gevallen. Daar gaat een gezin achter schuil, een hypotheek of huur die betaald moet worden en de toekomst van zo iemand. Dus als het niet hoeft, dan wil ik die keuze ook niet maken. En dus kon hij gewoon bij ons aan de slag.”

Deze nieuwe medewerker kent zijn collega’s alleen online. Hij heeft een buddy toegewezen gekregen, waarmee hij een-op-een werkt. Zo luistert hij mee met de calls die deze buddy uitvoert. Sebastiaan legt uit: “We hadden al een inwerkprogramma, maar hebben dat nu verder gedigitaliseerd. Via dit onboardingprogramma in AFAS krijgt hij opdrachten die hij moet uitvoeren. Zelfstandigheid is enorm belangrijk. We geven aan welke resultaten we verwachten en binnen welke tijd. Hoe hij dit realiseert is zijn eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard helpt zijn buddy hem hierbij.” 

Tevreden

Sebastiaan is heel tevreden over hoe het nu gaat. “We hebben een sterk team. Normaal doen we ook veel leuke dingen samen, zoals weekendjes weg en concerten bezoeken. Je merkt dat de teamspirit nu nog steeds hoog is. Het is gewoon super belangrijk dat we samen knokken in deze bijzondere tijd.” En hij kijkt vol goede moed naar de toekomst: “We hebben nog steeds de ambitie om flink te groeien dit jaar. De afgelopen maanden hebben wat ingehouden omdat we niet weten wat er op ons af komt. Maar ik ben heel trots op hoe het team zich heeft aangepast in deze bijzondere tijd! Het is nu al anders dan voorheen maar het vertrouwen in de toekomst en het team is onveranderd. We gaan weer op een intelligente en gecontroleerde wijze werkzaamheden op kantoor gefaseerd opstarten maar met behoud van de alle positieve ontwikkelingen van de afgelopen maanden.”

Meer weten?

Over onsOnze casesOnze vacaturesNieuws & blogs