Business done differently: de floormanager staat voor u klaar

De floormanager speelt een cruciale rol tijdens de implementatie van een nieuw ERP-pakket. Jasper de Dreu vertelt over zijn ervaringen op deze spilfunctie bij werkleerbedrijf Larcom. Hij begeleidde de medewerkers van dit bedrijf bij de transitie naar een nieuw softwarepakket.

Klant

Larcom

Logo Larcom juiste formaat

Markt

Zorg

Publicatiedatum

19 augustus 2020

Case AFAS Solutions Larcom

De floormanager speelt een cruciale rol tijdens de implementatie van een nieuw ERP-pakket. Jasper de Dreu vertelt over zijn ervaringen op deze spilfunctie bij werkleerbedrijf Larcom. Hij begeleidde de medewerkers van dit bedrijf bij de transitie naar een nieuw softwarepakket.

EEN VERTROUWENSBAND MET DE FLOORMANAGER

Jasper legt eerst uit wat de functie floormanager precies inhoudt: “Ik ben de spil tussen de medewerkers op de werkvloer en de consultants van Conclusion AFAS Solutions. Ik beantwoord gebruikersvragen en proef het gevoel op de werkvloer. Ik vind het stukje persoonlijk contact erg belangrijk en prettig. En ik wil graag kennis overbrengen en de klant met die kennis verder helpen.”

Als een nieuw softwarepakket live gaat, lopen medewerkers altijd tegen dingen aan. Iets dat logisch is, want dan pas starten zij met het werken met het nieuwe systeem. Om deze medewerkers niet te laten ‘zwemmen’, is er meestal een applicatieconsultant van Conclusion AFAS Solutions aanwezig op de werkvloer. Iemand als Jasper kan dan direct vragen beantwoorden en meekijken met de medewerkers. Jasper bevestigt: “Je krijgt echt een vertrouwensband met de mensen, omdat je zoveel aanwezig bent op locatie. Ik merkt dat ze steeds meer durven te vragen en het erg prettig vinden dat er een vast aanspreekpunt is dat altijd voor hen klaar staat.”

“We zijn er om de mens te ondersteunen. We zoeken naar wegen om die zorgen dat het voor de medewerkers makkelijker en beter wordt.”

Jasper de Dreu - Conclusion AFAS Solutions

Makkelijker en beter voor medewerkers

“We zijn er om de mensen te ondersteunen. Zodat ze het werk kunnen blijven doen dat ze deden en het liefst nog op een betere manier dan daarvoor. We zoeken naar wegen om ervoor te zorgen dat het voor de medewerkers makkelijker en beter wordt.”

DE ZAAK BLIJFT DRAAIEN

Het grote voordeel van de aanwezigheid van een floormanager bij de klant is dat de klant het eigen productieproces kan laten doorlopen. Ook al wordt er een nieuw softwarepakket live gezet en betekent dit een nieuwe wijze van werken voor de medewerkers. “In het begin laat ik zoveel mogelijk mijn gezicht zien en stimuleer ik de medewerkers vooral om met het nieuwe programma te gaan werken. Op die manier kan ik steeds beter inschatten wat het niveau van de medewerkers was en op welke vlakken zij aandacht nodig hebben.” legt Jasper uit.

De floormanager is, ongeveer de eerste anderhalve maand, fulltime aanwezig bij de klant. In het geval van Larcom betekende dat voor Jasper toch dat hij zich af en toe moest opsplitsen. Larcom heeft namelijk vier locaties waar Jasper te vinden was. Samen met vijf consultants begeleidde hij het personeel. Jasper: “Naarmate de mensen gewend raken aan het systeem, ben ik wat minder nodig op de vloer. Dus richt ik me wat meer op het beheer. Denk hierbij aan het oplossen van incidenten die door de medewerkers per mail worden ingediend. Dit is overigens ook het werk wat de consultants ter plekke doen.”

DE OGEN EN OREN OP DE VLOER

Een andere belangrijke taak van de floormanager is procesoptimalisatie. Doordat de floormanager de ogen en de oren op de vloer is, geeft hij de consultants aan op welke punten het proces efficiënter en makkelijker kan worden ingericht. De floormanager is een soort procesbewaker. Jasper bevestigt: “We zijn er om de mensen te ondersteunen. Zodat ze het werk kunnen blijven doen dat ze deden en het liefst nog op een betere manier dan daarvoor. We zoeken naar wegen om ervoor te zorgen dat het voor de medewerkers makkelijker en beter wordt.”

Uiteindelijk heeft het succes van een implementatie ook te maken met hoe de mensen op de locatie omgaan met veranderingen. Jasper: “Daarom is het sociale stuk zo belangrijk! En ieder bedrijf is anders. Er zitten zoveel aspecten aan een organisatie die het ingewikkeld maken. Zo’n verandering is bijvoorbeeld voor iemand met een administratieve functie makkelijker toe te passen dan voor een productiemedewerker. Dat betekent dat ik met de laatstgenoemde wat meer tijd moet doorbrengen. En dat maakt deze functie zo ontzettend leuk! Omdat het mensenwerk is.”

Meer weten?

Over onsOnze expertisesOnze casesOnze vacatures