“Op AFAS Open wordt iedereen enthousiast om aan de slag te gaan”
Voor Jasper de Dreu en zijn collega’s is de AFAS Open een hoogtepunt: de belangrijkste Profit-release van het jaar. Als AFAS-partner is Conclusion AFAS Solutions er steevast goed vertegenwoordigd, net als een groot aantal klanten. “Telkens als ik AFAS Open bezoek, ben ik onder de indruk.”
19 juli 2023 | Nieuws | Door: Conclusion AFAS Solutions | Jasper de Dreu
Deel
Van Trainee werkte Jasper de Dreu zich in zo’n 4 jaar op tot Medior Consultant en klantverantwoordelijke bij Conclusion AFAS Solutions. “Er zijn meerdere releases per jaar, maar de zomer-release is de grootste. Het is écht een show in het nieuwe AFAS Theater. De klant wordt in het zonnetje gezet, net als de partners en iedereen die met AFAS-software werkt. Dat je zó wordt geënthousiasmeerd door het evenement helpt enorm in de team- en klantgesprekken over Profit.”
Het evenement betekent ook de start van een nieuwe ronde inventarisaties: ‘wat is precies de impact van de release bij onze verschillende klanten’. “Die dynamiek maakt ons vak zo boeiend,” weet Jasper: “Samen proeven we van de nieuwe functionaliteiten, maar ook van een smakelijk (First Class) ontbijt. Ik spreek met klanten af en breng ze ook met elkaar in contact. Door die verbinding ontstaan er kansen, krijgt men een kijkje in elkaars keuken en komt men op ideeën voor de eigen business. Tijdens de sessies in de middag, bekijken we met bepaalde klanten welke optimalisaties voor hen toevoegingen hebben. Door dit vooraf af te stemmen, kunnen wij tijdens die sessies de diepte ingaan.”
“Updates zorgen voor verrassingen. Je weet niet alles vooraf, dat maakt het spannend. Wij bewijzen onze meerwaarde in de testfase én in de nazorg. We doen wat we het best kunnen, namelijk adviseren, daarvoor ben je consultant. We hebben de tools in handen om klanten te verwonderen en overtuigen. Er valt altijd wat te verbeteren.”
“Ook collega’s sparren volop tijdens AFAS Open. Voorafgaand aan de release schatten wij in welke nieuwe functionaliteiten interessant zijn voor welke klanten. Het is sparren over de toepasbaarheid van updates en het testen hiervan. Als klantverantwoordelijke ken je belangrijke bedrijfsprocessen van jouw Conclusion AFAS Solutions‑beheerklanten. “Als alles eenmaal is getest en uitgegeven, maken we een klant specifieke presentatie over toepassingen, kansen en aandachtspunten. Profit 1, de nieuwe release, heeft een compleet nieuw uiterlijk. Heel fraai en gebruiksvriendelijk, maar het kan toch even wennen zijn.”
Vanaf 2024 moeten bedrijven gaan rapporteren over hun impact op mens en klimaat. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) staat daarom bij alle grote bedrijven hoog op de agenda. Jasper: “Dit gaat veel aandacht krijgen, het is verplicht en alle bedrijven zullen hier invulling aan moeten geven. AFAS biedt gelukkig mogelijkheden en voor klanten die écht inzicht willen in CSRD, heeft Profit 1 standaard een tool om de rapportage te verdiepen. Een stapje extra.” Bedrijven staan nooit stil, wil Jasper maar zeggen, dus de dienstverlening ook niet.
“We weten al dat AI een belangrijke rol gaat spelen, dat komt ongetwijfeld in een toekomstige update terug. Het is continu meebewegen met techniek en wetgeving. Door processen naar AFAS te brengen, maak ik het leven van gebruikers en beheerders makkelijker.”