On the right track AkzoNobel

Een toonaangevend verf- en chemieconcern wil managers ondersteunen de balans te vinden tussen risico en controle. De managers vormen een lastig te bereiken doelgroep. Zeker als het gaat om onderwerpen die in hun beleving wat verder van het dagelijks werk af staan.

Internal control

Het onderwerp internal control is cruciaal voor duurzaam succes van AkzoNobel. Managers spelen hierin een sleutelrol. Ze moeten beseffen wat internal control betekent in het dagelijks werk. En ze moeten weten welke tools en kennis ervoor beschikbaar zijn.


Formule 1-game

De doelgroep is divers en verspreid over zeer verschillende bedrijfsonderdelen wereldwijd. Conclusion heeft geprobeerd aan te sluiten bij de beleving van de doelgroep. Omdat AkzoNobel trotse sponsor is van een Formule 1-team, ontwikkelden we een uitdagende Formule 1-game.

In de game coacht de speler een team in de aanloop naar en tijdens de race zelf. Onder tijdsdruk moet de speler allerlei lastige beslissingen nemen. De keuzes bepalen het verloop van de race en het succes op de lange termijn. Na de race ontvangt de speler feedback over het gedrag: hoe is de toon gezet in het team en welke valkuilen waren er? Een grafiek toont de balans tussen risico en controle. 

De persoonlijke feedback wordt vanuit de Formule 1-wereld vertaald naar AkzoNobel. Wat betekent het gedrag van de speler in het dagelijkse werk? Welke tools en kennis zijn er voor internal control beschikbaar? Een online platform met informatie, een management toolbox en toets draagt bij aan de borging van de gedragsverandering.

Kenmerken van de oplossing:

  • Prikkelende serious game, ook voor medewerkers met minder interesse
  • Eerlijke feedback op eigen, natuurlijk gedrag
  • Vertaling naar dagelijkse praktijk
  • Tools voor implementatie en borging

De game is beschikbaar in de door Conclusion ontwikkelde Moodle-leeromgeving van de opdrachtgever.


Positieve spelervaring

Met deze online module wist AkzoNobel de brede doelgroep goed te bereiken. Uit tests bleek dat de deelnemers positief zijn over de spelervaring. Ze vonden het prettig om het onderwerp op een andere manier te bekijken. Het spelen van de game levert in de organisatie veel reacties op.